رتبه 13 ایران در زیست فناوری، چشم انداز 1404 کشور در بیوتکنولوژی

به گزارش وبلاگ جناب خان، ایجاد کمیته ملی زیست فناوری به عنوان نهاد ملی مدیریت توسعه زیست فناوری در سال 1379 با عضویت دستگاه ها و نهادهای ذی ربط، نقطه شروع ساماندهی نظام ملی زیست فناوری پس از انقلاب اسلامی بود.

رتبه 13 ایران در زیست فناوری، چشم انداز 1404 کشور در بیوتکنولوژی

این کمیته، سند ملی زیست فناوری را تدوین کرد که در اردیبهشت ماه سال 1383 به تصویب هیئت دولت رسید. بر اساس این سند، با ایجاد شورای عالی زیست فناوری به منظور سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت ملی در حوزه های آموزش، پژوهش و فراوری در زیست فناوری موافقت شد. گرچه این شورا در تیرماه 1386 در پی تصمیم دولت برای انحلال برخی از شوراهای عالی تعطیل شد اما با توجه به اهمیت و اولویت راهبردی زیست فناوری برای کشور، ستاد توسعه زیست فناوری در خرداد ماه 1387 زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل شد و شروع به کار کرد.

با گذشت نزدیک به سه دهه از فعالیت نهاد ملی توسعه زیست فناوری، ایران امروز به یکی از کشورهای مطرح در حوزه زیست فناوری تبدیل شده است و از نظر فراوری مقالات علمی این حوزه به رتبه 13 دنیا رسیده است.

بیشترین مجموع تعداد اختراعات ثبت شده به ترتیب به حوزه پزشکی و صنعت مربوط می گردد. گرچه در گذشته، راهبرد زیست فناوری بیشتر به ایجاد و توسعه زیرساخت ها و تربیت نیروی انسانی معطوف بود، اما در راستای تقویت اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان و کاهش وابستگی به نفت، تمرکز بر تجاری سازی و صادرات محصولات مبتنی بر دانش زیست فناوری تغییر پیدا کرد، به گونه ای که بر اساس نقشه جامع علمی کشور و در افق چشم انداز سال 1404 ایران باید به سهم 3 درصدی از بازار دنیای زیست فناوری دست یابد.

بر اساس اعلام معاونت علمی، دستیابی به این هدف به این معناست که درآمد کشور از محل توسعه این فناوری، معادل فروش نفت خواهد بود.

تعداد کل شرکت های دانش بنیان زیست فناوری تا خاتمه تیرماه سال 1396 برابر با 378 شرکت بوده است.

تعداد شرکت های دانش بنیان زیست فناوری در حوزه های مختلف

ستاد توسعه زیست فناوری همچنین در سال 1394 با هدف ارتقای دانش و فناوری های زیستی به منظور کسب ثروت و رفاه عمومی، اولویت های زیست فناوری کشور حوزه سلامت عمومی را در چهار حوزه آنتی بادی های مونوکلونال، میکروآران ای، ویروس های انکولیتیک و پروبیوتیک ها تبیین کرد. پیگیری های اجرا شده، منجر به تصویب این حوزه ها در شورای عالی فناوری های پیشرفته با عنوان طرح های ملی زیست فناوری شد.

دستاوردهای فناورانه ستاد توسعه زیست فناوری

منبع: خبرگزاری مهر

به "رتبه 13 ایران در زیست فناوری، چشم انداز 1404 کشور در بیوتکنولوژی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رتبه 13 ایران در زیست فناوری، چشم انداز 1404 کشور در بیوتکنولوژی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید