دامپزشکان با یک واسطه سلامت و تندرستی انسان ها را رقم می زنند

به گزارش وبلاگ جناب خان، سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان سرخس گفت: یکی دیگر از عواقب خطرناک عدم پیشگیری و درمان به موقع بیماری های دام و طیور، سرایت بعضی بیماری های کشنده به انسان مانند هاری، تب مالت، سیاه زخم، کیست هیداتید، سل، تب کریمه کنگو، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و دیگر بیماری های مشترک بین انسان و دام است. در واقع با توجه به شعار قدیمی دام سالم، غذای سالم، انسان سالم، دامپزشکان با یک واسطه، سلامت و تندرستی انسان ها را رقم می زنند.

دامپزشکان با یک واسطه سلامت و تندرستی انسان ها را رقم می زنند

میثم محمدی در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ جناب خان، به مناسبت 14 مهرماه و روز دامپزشکی، ضمن بیان این مطلب، اظهار کرد: یکی از وظایف عمده دامپزشکی، درمان بیماری های دام های اهلی، وحشی، طیور، آبزیان، زنبور عسل و حتی کرم ابریشم است که در صورت تشخیص بیماری و درمان به موقع و صحیح دام بیمار توسط دامپزشک، علاوه بر کاهش درد حیوانات به عنوان مخلوقات زبان بسته خداوند، صنعت دام و طیور کشور به عنوان دومین سرمایه ملی بعد از نفت، نیز حفظ و صیانت می شود و از این طریق اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی و فراوری داخلی نیز محقق می شود و در غیر این صورت به دلیل وارد شدن خسارت به دامدار، مهاجرت از روستا به شهر نیز سرعت می گیرد.

وی اضافه نمود: ناگفته نماند که از دشواری های تشخیص بیماری های دام این است که هیچ حیوانی به ما نمی گوید که مشکلش چیست و کجای بدنش درد می نماید و دامپزشک با معاینه کامل و دقت عمل باید بیماری را تشخیص دهد و انتظار تشکر از سوی بیمارش را نداشته باشد. همان طور که در موارد متعدد همکاران من از بیمار تحت درمان خود، شاخ و لگد و تنه و گازگرفتن دریافت کردند.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان سرخس با بیان اینکه گفته می شود پیشگیری بهتر از درمان است، توضیح داد: بنابراین یکی دیگر از وظایف مهم دامپزشکی پیشگیری از بیماری های دام، طیور و آبزیان به وسیله واکسیناسیون دام و طیور در دامداری ها و مرغداری ها، روستاها، مزارع و مراتع بعضا با مسیرهای صعب العبور و خطرناک و در سرما و گرما است که علاوه بر تامین سلامت دام و در نتیجه امنیت غذایی مصرف نمایندگان می تواند منجر به آسیب دیدن همکاران دامپزشکی شود.

محمدی اظهار داشت: یکی از وظایف دامپزشکی نظارت بهداشتی بر تامین فرآورده های خام دامی سالم از زمان فراوری تا بسته بندی و نگهداری در سردخانه و حمل و فروش در فروشگاه های پروتئینی است که در صورت هرگونه اختلال در روند نظارت و بازرسی بهداشتی دامپزشکی، مخاطرات بهداشتی بعضا جبران ناپذیری انواع مسمومیت ها و بیماری های منتقله از راه غذا، هموطنان مان را تهدید می نماید.

وی اضافه نمود: کارشناسان و بازرسان و ناظران بهداشتی دامپزشکی در کشتارگاه های دام و طیور و در سردخانه ها و اسکله های صیادی، در کارخانه های بسته بندی گوشت، رستوران ها، فروشگاه های عرضه فرآورده های خام دامی، قصابی ها، مرغ فروشی ها و در هر مکان دیگری که مواد پروتئینی با منشاء دام و طیور و آبزیان باشد حضور داشته و وظیفه تایید سلامت محصولات فراوریی را بر عهده دارند.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان سرخس اعلام کرد: قرنطینه دامی نیز وظیفه کنترل بهداشتی حمل و نقل دام و طیور و فرآورده های خام دامی و نهاده های خوراک دام را در پست های قرنطینه بین استانی و در مواردی بین شهرستان و همچنین در گمرکات کشور به عهده دارد و در صورت مشاهده موارد غیربهداشتی از تردد دام و طیور و یا محصولات دام و طیور ممانعت کرده و در پست های قرنطینه مرزی با نظارت دقیق و نمونه برداری و آزمایش محموله های وارداتی جلوی واردات موارد آسیب رسان به بهداشت عمومی جامعه را می گیرد.

وی اظهار کرد: از دیگر وظایف سازمان دامپزشکی آموزش رایگان به دامداران و روستائیان و افراد در معرض خطر بیماری های قابل انتقال از دام و طیور و آبزیان به انسان است.

محمدی در خصوص چرایی نامگذاری روز دامپزشک، اضافه نمود: روز دامپزشکی به پیشنهاد جمعی از دانشجویان دامپزشکی و با هدایت دکتر حسن تاجبخش استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و از چهره های ماندگار دامپزشکی نامگذاری شد و با توجه به سابقه تاریخی ایرانیان باستان در توجه و مهر و محبت به دام خصوصا در چهاردهم هر ماه، در تقویم رسمی ایران به نام روز دامپزشکی ثبت شد.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان سرخس اظهار داشت: از آنجایی که هر ساله کارکنان بخش دولتی و غیردولتی دامپزشکی در سراسر کشور در روز دامپزشکی آیین بزرگداشت این روز را برگزار می نمایند، دامپزشکی سرخس نیز همگام با دیگر شهرها از چهاردم تا بیستم مهرماه که هفته دامپزشکی است با شعار دامپزشکی، سلامت و امنیت غذایی، اقتصاد مقاومتی برنامه هایی مانند مراسم گردهمایی سالانه کارکنان دامپزشکی شهرستان، دیدار با کارکنان بازنشسته دامپزشکی، افتتاح پروژه دفتر اشتغال به امور درمانی دامپزشکی در شهر سرخس، برگزاری مسابقات ورزشی بین همکاران دامپزشکی، دیدار با مسئولین شهرستان و نشست خبری با رسانه ها در دستور کار خود قرار داده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "دامپزشکان با یک واسطه سلامت و تندرستی انسان ها را رقم می زنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دامپزشکان با یک واسطه سلامت و تندرستی انسان ها را رقم می زنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید