مصرف برق در 10 سال آینده دو برابر خواهد شد

به گزارش وبلاگ جناب خان، مدیرعامل بورس انرژی گفت: طبق آمار در ده سال آینده مصرف برق ما دو برابر خواهد شد و ما به 50 هزار مگاوات به ظرفیت اضافه احتیاج داریم و همچنین 26 طرح پتروشیمی در دست ساخت وجود دارد که به میزان 15 میلیارد دلار احتیاجمند تأمین اقتصادی است.

مصرف برق در 10 سال آینده دو برابر خواهد شد

به گزارش وبلاگ جناب خان به نقل از فارس سیدعلی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی ایران، در نشست کنفرانس توسعه اقتصادی در صنعت نفت با اشاره به ظرفیت های بورس انرژی برای تأمین اقتصادی پروژه های صنعت نفت کشور، گفت: طبق قوانین بالادستی، دولت باید از سرمایه گذاری مستقیم در صنعت نفت و دیگر صنایع از حجم سرمایه گذاری به مرور کاهش دهد و این کار را به بازارهای سرمایه بسپرد.

وی اضافه کرد: باید این تغییر پارادایم تأمین اقتصادی از تأمین اقتصادی دولتی به تأمین اقتصادی بازار سرمایه را به رسمیت بشناسیم، زیرا که منابع اقتصادی دولت نیز در حال حاضر محدودیت دارد و جوابگوی همه احتیاجهای صنعت نیست.

وی اضافه کرد: در آینده باید در امور مملکت صندلی بازار سرمایه به رسمیت شناخته گردد. بازار سرمایه یک اکوسیستم کامل است و می تواند خیلی از احتیاجهای کشور را حل نماید.

حسینی همچنین ادامه داد: بازار سرمایه با روش های تأمین اقتصادی و ابزارهای ساختاریافته در جهان سعی می نماید که منابع اقتصادی را به سمت پروژه های صنعتی سوق بدهد و باید توجه داشته باشیم که کارکرد بازار سرمایه با نظام بانکی متفاوت است.

رئیس سازمان بورس انرژی گفت: ما به سرمایه گذاری زیادی در حوزه برق و نفت و گاز احتیاج داریم و حتی آمارهای جهانی نشان می دهد که در آینده، سرمایه گذاری در این بخش ها فرایند رو به رشدی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: طبق آمار در ده سال آینده مصرف برق ما دو برابر خواهد شد و ما به 50 هزار مگاوات به ظرفیت اضافه احتیاج داریم. همچنین 26 طرح پتروشیمی در دست ساخت وجود دارد که به میزان 15 میلیارد دلار احتیاجمند تأمین اقتصادی است.

  • چرا تامین اقتصادی به وسیله بازار سرمایه مهم است؟

حسینی گفت: در بخش توسعه صنعت نفت یعنی اکتشاف و فراوری نفت طی ده سال آینده به 600 میلیارد دلار سرمایه احتیاج است، این در صورتی است که شدت انرژی 50 درصد کاهش یابد و اگر این کاهش صورت نگیرد، این رقم نیز افزایش بیشتری خواهد داشت، در نتیجه توجه به ظرفیت های بازار سرمایه بیش از گذشته اهمیت می یابد.

وی ادامه داد: به طور کلی دلایل زیادی وجود دارد که ما باید به سمت استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه حرکت کنیم. یکی از این دلایل، نوسانات شدید قیمت نفت و عدم توانایی دولت برای تأمین منابع اقتصادی لازم برای صنعت نفت به وسیله فروش نفت است.

رئیس سازمان بورس و انرژی اعلام نمود: همچنین در حال حاضر شرکت های نفت و نیرو بدهی های زیادی به پیمانکاران خود دارند و حتی نمی توانند هزینه های جاری خود را تأمین نمایند، چه برسد به اینکه این حجم سرمایه گذاری را بتوانند تأمین نمایند.

حسینی اضافه کرد: یکی دیگر از دلایل ضرورت استفاده از بازار سرمایه و رهایی از تأمین اقتصادی دولتی، سیستم یارانه ای حاکم بر بخش انرژی است که باعث می گردد وزارت نفت و وزارت نیرو نتوانند منابع اقتصادی لازم را به دست آورند.

  • دلایل بی توجهی به تامین اقتصادی به وسیله بازار سرمایه

وی اعلام نمود: با توجه به ظرفیت بالای بازار سرمایه، متأسفانه به دلایلی به این بازار توجه نمی گردد که یکی از این دلایل، نظام تأمین اقتصادی بانک محور است که فرهنگ حاکم بر نظام تأمین اقتصادی کشور است.

رئیس سازمان بورس و انرژی ادامه داد: همچنین محدود شدن تأمین اقتصادی به وسیله بازار سرمایه به شرکت های سهامی عام یکی دیگر از دلایلی است که باعث شده است سهم بازار سرمایه در تأمین اقتصادی اندک باشد.

وی همچنین اظهار کرد: همچنین بازار سرمایه در مقایسه با بانک ها انعطاف پذیری کمی در مورد دریافت وثایق دارد و تنها وثیقه هایی را قبول می نماید که قابلیت نقدشوندگی بالایی داشته باشند که این موضوع باعث شده است جذب سرمایه در این بازار نسبت به بانک ها با مسائل بیشتری همراه باشد. یکی از مزیت های بازار سرمایه برای تأمین اقتصادی، شفافیت این بازار است که متأسفانه به دلیل بعضی برداشت های غلط، سرمایه گذاران از ورود به این بازار دچار ترس و تردید می شوند.

حسینی در خاتمه اعلام نمود: ما در سازمان بورس انرژی تمام کوشش خودمان را می کنیم که با تسهیل شرایط و ایجاد مزیت رقابتی نسبت به بانک ها بتوانیم سهم خودمان را روزبه روز از بازار پولی کشور افزایش دهیم و بدین صورت نقش مهمی در تأمین اقتصادی پروژه های صنعت نفت ایفا کنیم.

منبع: همشهری آنلاین

به "مصرف برق در 10 سال آینده دو برابر خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف برق در 10 سال آینده دو برابر خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید