برای چشم من عمل لازک بهتره یا لیزیک ؟

به گزارش وبلاگ جناب خان، برای انتخاب بهترین روش عمل چشم باید تمام حقایق از معایب و مزایای لیزیک و لازک چشم را بدانیم تا عمل مناسب چشم خود را انتخاب کنیم.

برای چشم من عمل لازک بهتره یا لیزیک ؟

به گزارش وبلاگ جناب خان به نقل از نمناک، لازک و لیزیک دو عمل جراحی اصلاحی چشم با استفاده از لیزر می باشد که به درمان مسائل دور بینی، نزدیک بینی و آستیگمات یاری می نماید. هر دو عمل قسمتی از قرنیه را برای اصلاح بینایی دچار تغییر شکل می نمایند. در این بخش از بهداشت و سلامت توضیحاتی در خصوص دو عمل جراحی لیزیک و لازک و تفاوت آنها با یکدیگر آورده ایم.

عمل لیزیک چیست و چگونه انجام می گردد؟

لیزیک یکی از رایج ترین جراحی های چشم محسوب می گردد که بیشترین احتمال موفقیت را دارد . زمان بهبودی و ریکاوری فرد کوتاه است و در نتیجه می تواند به راحتی به انجام فعالیت های روزانه خود، در عرض یک الی دو روز برگردد. مطالعات نشان می دهد که 95 درصد از افرادی که عمل لیزیک انجام داده اند ، از نتایج آن و بینایی خود رضایت دارند.

جراحی لیزری اصلاح عیوب انکساری (لیزیک) شایع ترین روش اصلاح عیوب انکساری (دوربینی، نزدیک بینی و آستیگماتیسم) چشم است. برای اصلاح عیوب انکساری چشم و برداشتن عینک از 2 روش لیزری تراش سطحی و تراش عمقی استفاده می گردد. تراش سطحی شامل PRK، لازک و اپی لیزیک و روش تراش عمقی شامل لیزیک و فمتولیزیک است.

در روش تراش عمقی یا لیزیک و فمتولیزیک ابتدا برشی از قرنیه با میکروکراتوم یا لیزر فمتوسکند برداشته می گردد سپس زیر فلپ تهیه شده لیزراگزایمر انجام می گردد.

عمل لازک چیست و چگونه انجام می گردد؟

لازک چشم یکی از جراحی های مرسوم برای اصلاح عیوب انکساری چشم مانند نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم و تغییر در انحنای قرنیه است. در عمل لازک، لایه خارجی قرنیه برداشته شده و سپس جابجا می گردد و چند روز احتیاج دارد تا چشم بتواند خودش را بازسازی کند.

در لازک از لیزر اگزایمر استفاده می گردد ودر آن شکل و ساختار قرینه بیمار تغییر داده می گردد تا انکسار نور (شکست نور) بصورت طبیعی صورت گرفته و جهت امواج نورانی جهت تمرکز بر روی شبکیه اصلاح گردد.

سوالات رایج درباره عمل لیزیک و لازک

آیا همه افراد گزینه مناسبی برای جراحی لیزیک هستند؟

همه افراد گزینه مناسبی برای جراحی لیزیک نیستند و در برخی موارد عمل لازک پیشنهاد می گردد. لازک یک جراحی با هجوم کمتر است و برای برخی از افراد مناسب تر می باشد. به همین دلیل ممکن است جراح به جای لیزیک پیشنهاد کند که لازک انجام دهید. لازک برای افرادی مناسب است که لایه قرنیه آن ها نازک است و بافت آن به قدری نیست که بتوان در عمل لیزیک روی آن برش ایجاد کرد.

در هر دو عمل لازک و لیزیک، اصلاح بینایی فرد به شکل مشابه بهبود پیدا می نماید و هر دو نتایج مثبت دارند و در نتیجه جراحی چشم می تواند معین کند که کدام یک برای شما مناسب تر است.

تفاوت لیزیک و لازک چیست ؟

هر دو جراحی لیزیک و لازک جزو روشهایی هستند که با تغییر شکل دائمی قرنیه برای اصلاح بینایی انجام می شوند. چنانچه در مطلب قبلی توضیح دادیم مهم ترین تفاوت این دو در نحوه انجام کار است به طوریکه در لیزیک، برش قرنیه ایجاد می گردد اما در لازک لایه سطحی قرنیه را شل می نمایند، آن را حرکت می دهند و دوباره به جایی که باید وصل می نمایند ، 4 الی 5 روز پس از این اقدامات قرنیه خود را بازیابی می نماید. در این زمان ممکن است ناراحتی هایی توسط فرد احساس گردد و بینایی او چند روز دیرتر از لیزیک بهبود پیدا کند. بعد از لیزیک قسمت برش قرنیه دوباره بعد از 24 ساعت سر جای خود جوش می خورد و بینایی بعد از چند ساعت بهبود پیدا می نماید. لیزیک معمولا دوره بهبودی کوتاه تر و سریع تری نسبت به لازک دارد و سختی و مسائل آن هم کم تر است. تفاوت بین این دو بسیار کم است و نتیجه نهایی آن ها یکسان است و هر دو احتمال بالایی از موفقیت در عمل را دارند.

کدام روش ایمن تر است؟

هر 2 روش ایمن و موثر هستند و 6 ماه پس از عمل نتایج کاملا مشابهی دارند.در روش PRK یا لازک درد و ناراحتی پس از عمل که معمولا در شب اول بعد از عمل است بیشتر از روش لیزیک است و مدت زمان بهبود دید نیز طولانی تر است اما عوارض حین عمل و پس از عمل آن و همچنین هزینه انجام آن کمتر است.

باور و عقیده عموم بر این است که جراحی لازک برای افرادی مناسب است که به طور فعال ورزش می نمایند و مدام سر خود را تکان می دهند و در نتیجه احتمال پارگی در کاسه چشم در عمل لیزیک به دلیل برش، به مقدار بسیار کمی وجود دارد. به همین دلیل پزشک عمل لازک را انتخاب می نماید.

البته برخی از جراحان بر این عقیده هستند که عمل لیزیک برای مسائلی مثل نزدیک بینی تاثیر بیشتری نسبت به لازک دارد. چنانچه در نمناک میخوانید برخی دیگر از متخصصان نیز بر این عقیده هستند که به طور کل خطر و ریسک لازک از جراحی لیزیک کمتر است اما در هر صورت ، هر دو جراحی ریسک بسیار پایینی دارند و فواید زیادی را با کمترین عوارض جانبی به چشمان شما می رسانند و در نهایت پزشک متخصص با این آنالیز ها می تواند یکی از آن دو را برای شما انتخاب کند.

معیارهای انتخاب روش درمان

عوامل زیر معین می نماید که کدام بیمار مناسب برای کدام عمل جراحی است:

ضخامت قرنیه

بیماران با قرنیه نازک و افرادی که شماره عینک بالایی دارند داوطلب خوبی برای فمتولیزیک نیستند زیرا این عمل ضخامت به جامانده قرنیه را کاهش و ممکن است قوز قرنیه بعد از عمل ایجاد کند. پزشک ضخامت قرنیه را با یاری تصویربرداری قرنیه مانند ارب اسکن یا پنتاکم معین می نماید.

آنالیز انحنای سطح قدامی و خلفی قرنیه

اگر بیمار بالای سی سال بوده و مورد قطعی قوز قرنیه نباشد اما انحنای سطح قدامی یا خلفی قرنیه بیش از حد معمول باشد ، تراش سطحی یا لازک گزینه بهتری نسبت به فمتولیزیک محسوب می گردد. اگر ضخامت قرنیه اجازه عمل را بدهد و شیب قرنیه هم در حد استاندارد و طبیعی باشد، فمتولیزیک گزینه برتر جراحی است. فردی که مایل به انجام جراحی لیزیک است، باید هیچ علائمی از قوز قرنیه نداشته باشد بدین منظور پزشک برای معین نوع عمل توضیح حال مناسب از بیمار می گیرد زیرا قوز قرنیه بیماری ژنتیکی است.

نکته: برای تصمیم گیری بهتر باید مزایا و معایب هر دو جراحی لیزیک و لازک که در مطلب لازک یا لیزیک ، تفاوت در چیست ؟ کامل به آن پرداخته شده است را بدانید.

منبع: جام جم آنلاین

به "برای چشم من عمل لازک بهتره یا لیزیک ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای چشم من عمل لازک بهتره یا لیزیک ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید