بازدید معاون رئیس جمهور و وزیر نفت از غرفه دانشگاه چمران در نمایشگاه ارتقای تاب آوری ملی

به گزارش وبلاگ جناب خان، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و وزیر نفت با حضور در نمایشگاه ارتقای تاب آوری ملی و رقابت پذیری بین المللی با اتکا به توانمندی شرکت های دانش بنیان در صنایع حوزه انرژی از غرفه دانشگاه شهید چمران اهواز نیز تماشا کردند.

بازدید معاون رئیس جمهور و وزیر نفت از غرفه دانشگاه چمران در نمایشگاه ارتقای تاب آوری ملی

به گزارش گروه استان های وبلاگ جناب خان، در بازدید سورنا ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهور از غرفه دانشگاه چمران در نمایشگاه ارتقای تاب آوری ملی و رقابت پذیری بین المللی، ایشان با تأکید بر توانایی های این دانشگاه در حوزه ارتباط با صنعت پیشنهاد کرد وزارت نفت برای به فراوری رساندن چاه های نفت غیر فراوریی، از پمپ های SRP که به وسیله محققان و شرکت دانش بنیان فراز نوین اندیش اروند از شرکت های ثبت شده در مرکز رشد این دانشگاه بومی و تجاری سازی شده، بهره گیرند.

جواد اوجی وزیر نفت نیز ضمن استقبال از این پیشنهاد مطرح کرد این موضوع در کارگروه های این وزارت مورد آنالیز قرار خواهد گرفت.

افشین قنبرزاده مدیر گروه کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه شهید چمران اهواز نیز با اشاره به دستاوردهای دانش بنیان دانشگاه به بیان توضیحاتی درباره تدوین دانش فنی، طراحی، ساخت و نصب پمپ های SRP به وسیله دانشگاهیان شهید چمران اهواز پرداخت.

وی اعلام کرد: فناوری پمپ های میله مکشی و دانش فنی آن به طور کامل در دانشگاه و شرکت دانش بنیان وابسته به این دانشگاه تدوین و بومی سازی شده است.

مدیر دفتر کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اینکه بومی سازی پمپ میله ای مکشی (SRP) یکی از مهم ترین دستاورد های دانشگاه در سال های اخیر بوده است، مطرح کرد: این نمونه از پمپ برای احیای چاه های نفت بدون فراوری است که به اصطلاح چاه مرده نامیده می گردد و پمپ (SRP) با استفاده از فنّاوری فرازآوری مصنوعی می تواند این چاه ها را احیا کند.

قنبرزاده تأکید کرد: پمپ های (SRP) که به عنوان یکی از 10 قلم کالای اساسی وزارت نفت به کارفرمایی شرکت ملی منطقه ها نفت خیز جنوب و در دانشگاه شهید چمران اهواز طراحی و ساخته شده است، نقطه عطفی برای بومی سازی تجهیزات و کالاهای صنعت نفت در کشور به شمار میرود.

لازم به ذکر است نخستین پمپ میلهای مکشی موسوم به (SRP) اردیبهشت ماه سال 1397 به وسیله این دانشگاه در میدان نفتی آب تیمور 50 نصب شد که از خروج 600 هزار یورو به خارج از کشور جلوگیری و افزایش حداقل 500 بشکهای فراوری نفت در این چاه را در پی داشت؛ دومین پمپ (SRP) نیز شهریورماه سال 1397 بر روی چاه اهواز 480 با موفقیت نصب شد.

بعلاوه با نصب نسل نوع هوشمند پمپ میله ای مکشی (SRP) ساخته شده در دانشگاه شهید چمران اهواز و شرکت دانش بنیان فراز نوین اندیش اروند برای نخستین بار در منطقه عملیاتی غرب کارون در چاه شماره 14 میدان یاران شمالی، ظرفیت فراوری نفت این میدان مشترک افزایش یافت.

ازجمله ویژگی های این پمپ، توان سی وپنج هزار پوندی، کورس هفت و نیم متری، بیشینه سرعت چهار کورس در دقیقه و بیشینه فراوری دو هزار بشکه در روز بسته به شرایط چاه است که توان فراوری آن در نمونه های قدرتمندتر و متناسب با چاه های گوناگون نیز وجود دارد.

افزایش توان فراوری چاه، امکان نصب در عمق های پایین تر و دبی بیشتر، طراحی و ساخت سامانه کنترل هوشمند پیشرفته، ارتقای سطح ایمنی تلمبه و ایمن سازی هوشمند و اتوماتیک چاه، امکان طراحی و ساخت با هر مشخصات موردنیاز، ارتقای مشخصات فنی و برطرف عیوب و نواقص سیستم های موجود، قطع وابستگی به کشورهای خارجی و اتکای کامل به توان داخل کشور، ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در سطح استان خوزستان و کل کشور (با توجه به تأمین مواد اولیه و قطعات موردنیاز از سازندگان داخلی) ازجمله رجحان ها و نقاط قوت این تجهیز بومی سازی شده است.

لازم به ذکر است دانشگاه شهید چمران اهواز توانسته است در سال های اخیر با انعقاد تفاهم نامه های همکاری با وزارت نفت نقش مهمی در فراوری تجهیزات این حوزه داشته باشد و سال 1399 نیز مطالعات فناورانه ی میدان نفت و گاز تنگ بیجار ایلام با موافقت وزارت نفت به این دانشگاه، واگذار شد.

اجرای طرح مطالعاتی میدان نفت و گاز تنگ بیجار یکی از بزرگ ترین پروژه های صنعتی در تاریخ فعالیت های پژوهشی و صنعتی این دانشگاه است که دستاوردهای مهمی را در زمینه افزایش توان ملی و مشارکت پژوهشگران داخلی در مطالعات صنعتی در پی خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "بازدید معاون رئیس جمهور و وزیر نفت از غرفه دانشگاه چمران در نمایشگاه ارتقای تاب آوری ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازدید معاون رئیس جمهور و وزیر نفت از غرفه دانشگاه چمران در نمایشگاه ارتقای تاب آوری ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید