انجام همزمان کاشت بذور و کوددهی به اراضی با دستگاه ایرانی

به گزارش وبلاگ جناب خان، گروهی از متخصصان یکی از شرکت های دانش بنیان، دستگاهی در حوزه کشاورزی طراحی و عرضه کردند که قادر است به صورت همزمان علاوه بر کاشت بذور، امکان کوددهی به مزارع را نیز فراهم کند. به گفته آنها این دستگاه علاوه بر کار بر روی خاک های خشک، برای مزارع با خاک های مرطوب و بعلاوه برای شالیکاری نیز مناسب است.

انجام همزمان کاشت بذور و کوددهی به اراضی با دستگاه ایرانی

حیدر خاوری دهقان، مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در گفت وگو با وبلاگ جناب خان، بستر خاک را مهمترین منبع تامین مواد معدنی و آلی مورد احتیاج گیاهان دانست و گفت: از این رو هر گونه آسیب به بافت خاک، با کاهش عملکرد محصول همراه خواهد بود و به همین خاطر امروزه متخصصان حوزه کشاورزی اصلی ترین راه برون رفت از این مشکل را استفاده از سیستم های کشاورزی حفاظتی (کشت کم خاک ورزی و بی خاک ورزی) می دانند.

وی افزود: به همین دلیل و در جهت افزایش راندمان و کیفیت محصول فراوریی، واحد تحقیق و توسعه این شرکت اقدام به طراحی و فراوری دستگاهی با قابلیت کشت توام با خاک ورزی بر روی پشته های بلند نموده است.

خاوری با بیان اینکه این دستگاه جزو ماشین آلات کشاورزی است، اظهار کرد: این ماشین، امکان کاشت انواع غلات و حبوبات را همزمان با قرار دهی کود شیمیایی در زیر بستر بذر، به صورت خطوط موازی و با تراکم یکنواخت فراهم می آورد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه این ماشین قابلیت کشت بر روی پشته های خاک بدون انجام عملیات خاک ورزی را نیز دارد، یادآور شد: با بهره برداری از این ماشین در مزارع می توان در کنار مدیریت بقایای گیاهی، بافت و ساختار خاک را بهبود و اندازه آب مصرفی و هزینه های فراوری را کاهش داد.

خاوری با اشاره به جزئیات عملکردی این ماشین، با تاکید بر اینکه این دستگاه دارای دو مخزن مجزا برای ذخیره بذر و کود است، خاطر نشان کرد: با استفاده از این دستگاه فاصله بین ردیف ها، عمق کاشت و اندازه ریزش بذر و کود در هر هکتار قابل تنظیم است؛ از طرف دیگر امکان نصب سیستم ریزدانه کار نیز بر روی آن وجود دارد.

مدیر عامل این شرکت با تاکید بر اینکه این ماشین برای کشت انواع بذور بر روی بسترهای بلند ساخته و طراحی شده است، ادامه داد: برای ساخت این دستگاه از 3 عدد مخزن شیپوری استفاده شده است. در ابتدا دستگاه با یاری بشقاب های کنگره ای شکل، اقدام به خاک ورزی و ایجاد نهر می نماید و در پشت آن نیز از شیار باز کن دیسکی و کفشکی قرار گرفته است که از آن برای باز کردن شیار استفاده می گردد و در انتهایی ترین قسمت دستگاه یک غلتک نصب شده است.

دهقان خاطر نشان کرد: این غلتک ها از جنس فولاد صنعتی هستند که با حرکت دورانی خود بر روی خاک مزرعه باعث فشرده شدن خاک و جلوگیری از فرسایش بادی می گردد.

وی با بیان اینکه این دستگاه در دو مدل تک دیسک و چند دیسک طراحی شده است، گفت: ، از کارنده تک دیسک برای خاک خشک و از کارنده دو دیسک برای شالیزارها و مزارع رطوبت بالا استفاده می گردد. کارنده به دلیل مجهز بودن به شیار بازکن های دیسکی با لبه های کنگره دار، قابلیت کشت در زمین هایی با خاک سفت و دارای بقایای گیاهی را دارد.

وی قابلیت به کار گیری در خاک های خشک بدون شخم و بعلاوه استفاده در زمان بارندگی را از دیگر مزایای این دستگاه مطرح نمود و گفت: در زمین های با رطوبت بالا و بعلاوه در مزارع شالیکاری بعد از برداشت این ماشین قابل استفاده است و به طور کلی این ماشین قابلیت به کارگیری در کلیه شرایط آب و هوایی را دارد.

خاوری دهقان افزود: این دستگاه قابلیت به کارگیری در خاک های خشک بدون شخم را نیز دارد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با تاکید بر اینکه کشت روی بستر بلند و بدون هیچگونه عملیات خاک ورزی و به صورت مستقیم جزو مدرن ترین روش های کشت در جهان است، اضافه نمود: این ماشین با استفاده از ایجاد آرایش صلیبی شکل به وسیله کارنده ها، با زهکشی سریع، از آب ماندگی و به تبع آن جلوگیری از خفگی ریشه جلوگیری می نماید و از این طریق گیاهان را در مقابل گنداب محافظت خواهد نمود.

این محقق حوزه کشاوری، آبیاری آسان در آخر فصل، هوادهی بین ردیف ها به واسطه ایجاد جوی ها، کاهش بیماری های قارچی و استفاده موثر از نور خورشید را از دیگر فواید این سیستم ذکر کرد و ادامه داد: مدیریت بهینه مصرف آب از دیگر مزایای این دستگاه به شمار می رود؛ چرا که این دستگاه به صورت غرقاب روی سطح خاک نیست و فقط در بین جوی ها در جریان است. این دستگاه در مقایسه با سامانه های غرقابی و کرتی، کاهش مصرف آب را در مزارع در پی دارد.

خاوری تاکید نمود: از این دستگاه در حوزه کشاورزی و برای مکانیزه کردن امور کشاورزی استفاده می گردد و این محصول با توجه به احتیاج کشاورزان به آبیاری جوی و پشته (به دلیل مصرف آب کمتر) و بعلاوه ایجاد آرایش جوی پشته در مزارع شخم نخورده طراحی شده است.

به گفته وی؛ تمامی قطعات این ماشین کشاورزی داخلی است و استفاده از آن مانع از خروج ارز به اندازه 100 هزار دلار از کشور خواهد شد ضمن آنکه کاربرد آن در مزارع، کاهش 20 تا 50 درصدی مصرف آب و افزایش سطح عملکرد 10 تا 20 درصدی را در پی دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "انجام همزمان کاشت بذور و کوددهی به اراضی با دستگاه ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انجام همزمان کاشت بذور و کوددهی به اراضی با دستگاه ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید