آیا تفاوت فرهنگی مانعی برای ازدواج پیروز است؟

به گزارش وبلاگ جناب خان، تفاوت فرهنگی و اختلافات قومی و فرهنگی موجب کاهش میزان تفاهم در زندگی زوج شده و در صورتی که حل نشود می تواند دامنه اختلافات را وسیع گرداند.

آیا تفاوت فرهنگی مانعی برای ازدواج پیروز است؟

ازدواج وقتی می تواند رضایت بخش باشد کهعلاوه بر عشق، تفاهم نیز وجود داشته باشد. وجود تفاهم در زندگی مشترک به نزدیک بودن تفکر و ارزش های فرهنگی بازمی گردد.تفاوت فرهنگی اگر به درستی آنالیز و حل نگردد می تواند مانعی برای یک ازدواج پیروز باشد.بنابراین پیش از تصمیم برای ازدواج و انتخاب همسر بهتر است به این موضوع توجه نمودهو راهکارهای حل آن را بشناسیم.

اهمیت تفاوت فرهنگی

اختلافات فرهنگی همواره مهم هستند اما نکته مهم این است که ایناختلافات چقدر هستند و تا چه حد می توانند در رابطه مشکل ایجاد نمایند.

تفاوت فرهنگی به این معنا نیست که شما در دو جای مختلف به جهان آمد اید،بلکه این اختلاف ابعاد بیشتری دارد. این اختلافات در همه ابعاد زندگیتان رخنه می نماید؛از عقاید مذهبی گرفته تا مسایل اجتماعی، فکری، سبک روحی - عاطفی تان، ارزش ها،نحوه پرورش و عظیم کردن فرزندانتان، سنت ها و غیره.

البته این به این معنا نیست که یک زوج باید در خصوص هرچیزی با هماتفاق نظر داشته باشند و تجاربشان در زندگی هم مانند هم باشد. اما برای ایناختلافات حد و مرزی وجود دارد که اگر از این حد و حدود فراتر برود باعث به وجودآمدن تنش های زیادی می گردد و دیگر داشتن رابطه هماهنگ تا حدودی ناممکن خواهد بود.

فراموش نکنیم شخصیت هر فرد در محیط خانوادهشکل می گیرد، بنابراین هر خانواده با توجه به زمینه های فرهنگی و تربیتی خود تاثیرمتفاوتی روی فرزندان و در نتیجه چهارچوب شخصیتی آنها می گذارد. محیط زندگی، قوم و قبیله،عقاید و باورها، آداب و رسوم و توقعات و انتظارات فرد، از مسائلی است که می تواند زندگیمشترک هر عروس و دامادی را با مشکل روبه رو کند.

ویژگی های فرهنگی در تمام مراحل اجرا وبرگزاری مراسم ازدواج و آداب و رسوم مربوط به آن تاثیرگذار است؛ اما نقش آن در طولزندگی بیشتر نمایان می گردد و تفاوت فرهنگی موجود هر روز بیش از پیش باعث درگیری و بحثدر خصوص مسائل مختلف زندگی می گردد.

باید توجه کرد که در حال حاضر علیرغم تحولاتفرهنگی رخ داده، هنوز خانواده و فرهنگهای خا نوادگی نقش مهمی را در زندگی هر فردیبازی می نمایند و بی توجهی به این عناصر مهم آن هم در امر خطیری مانند ازدواج باعث بروزمشکلات زیادی در زندگی زوجین و در نهایت از هم پاشیدگی زندگی آنان خواهد شد.

با تفاوت فرهنگی چگونه برخورد کنیم؟

در دوران نامزدی نگاهی صادقانه به این مسایل بیندازید و امید بر ایناست که در این دوران به توافق هایی برسید که چگونه سوابق و پیشینه فرهنگی تان رادر هم بیامیزید که هر دو از توافق حاصل شده رضایت داشته باشید. چیزی که شما را می ترسانداین است که ممکن است به موضوعاتی بربخورید و بفهمید که ارزش ها و اعتقادات بسیارمتفاوتی دارید و این تفاوت ها چنان زیاد هستند که در عمل نمی توانید رابطه و زندگیآرام و سرشار از تفاهمی با یکدیگر داشته باشید.

  • نظرات و دیدگاه خود و همسر آینده تان راآنالیز کنید و ببینید که تفاوت ها در چه حدی است؟
  • ببینید که شما و یا او حاضر به پذیرش دیدگاهطرف مقابل هستید یا خیر؟ البته پذیرش به معنی آن نیست که عقیده خود را نادیده بگیرید،به ویژه عقایدی که هویت تان را نشانه می رود. تغییرات جزیی می تواند یاری نماینده باشدو البته ضروری است ایشان هم چنین دیدگاهی داشته باشند.
  • شما تا چه حد تمایل دارید به دیدگاه هایهمدیگر احترام بگذارید؟ در صورت تمایل به پذیرش (هم از سوی شما و هم از سوی همسر آیندهتان) تا چه حد قادر به قبول کردن دیدگاه های او هستید؟ او تا چه میزان می تواند دیدگاه هایشما را بپذیرد؟
  • مواردی را که با هم به توافق نمی رسید،چک کنید و ببینید تا چه حد برایتان اهمیت دارد؟ یعنی پذیرش دیدگاه طرف مقابل در اینخصوص به همین صورتی که او مطرح می نماید، برایتان قابل قبول است؟ می توانید از خواسته تانچشم بپوشید و تابع نظر و ارزش های او شوید، بدون آن که متحمل رنجی طولانی در زندگی تانشوید؟
  • با اینکه خیلی سخت است راجع به چیزهاییکه ناراحتتان می نماید صحبت کنید، شهامت این را پیدا کنید که درباره آنها با نامزدتانصحبت کنید و چنانچه بعد از صحبت کردن متوجه شدید که نمی توانید از پس این همه تفاوتفرهنگی بربیایید و باهم به توافق برسید، چه بهتر که همین حالا متوجه آن بشوید نه بعداز ازدواج و به جهان آوردن چند فرزند.

چند توصیه به آنان که ازدواج نموده اند

  • زوجین بیش از توجه به تفاوت ها به روی شباهت هاو نقاط مشترک یکدیگر در روابط شان تاکید نمایند.
  • در خصوص تفاوت های فرهنگی شوخ طبعباشید. معمولا خنده و ایجاد موقعیت های خنده دار به صورت بالقوه موجب خاموش شدن آتششرایط استرس زا می گردد.
  • زن و شوهر باید در خصوص سطح توقعات خوددر خصوص انجام کارهای منزل که در برخی از فرهنگ ها بر عهده زن خانواده است با یکدیگرصحبت و مصاحبه نمایند تا تعیین گردد هر کس چه وظایفی دارد.
  • پذیرفتن فردی متفاوت هیچ وقت کار آسانینبوده و نخواهد بود. با توجه به این موضوع شاید بهتر باشد برای کسب محبوبیت اقداماتیانجام دهید. دادن هدیه یکی از ساده ترین کارهاست و البته نمایش احترام به فرهنگ متفاوتآنها.
  • انتظار زیادی از خانواده همسرتان و به ویژهوالدین او نداشته باشید البته چندین برابر هر تغییری که تصور می کنید ضروری است آنهاداشته باشند، باید از خودتان انتظار تغییر داشته باشید.
  • شما امکان رفع کردن اصل ماجرای تفاوتفرهنگی را ندارید اما به طور قطع می توانید تنش خود را طوری مدیریت کنید که آسیب کمتریببیند.
  • از بدگویی زیاد پشت سر اقوام همسر به بهانهدرددل تا حد امکان دوری کنید.
  • اگر شرایط ارتباطی بین شما و خانواده همسرتانبه خاطر تفاوت های فرهنگی حاد است، شاید بهتر باشد حداقل تا مدتی بچه دار شدن را عقببیندازید و زمانی اقدام کنید که حداقل شما و همسرتان به باور اینکه دیگر ما هستید،رسیده باشید.
  • از ارزش ها در فرهنگ طرف مقابل قدردانینموده و به نقاط قوت آنها احترام بگذارید.

گردآوری: مجله اینترنتی وبلاگ جناب خان

منبع: setare.com

به "آیا تفاوت فرهنگی مانعی برای ازدواج پیروز است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا تفاوت فرهنگی مانعی برای ازدواج پیروز است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید