از این کویرهای زیبای ایرانی تماشا کنید!

به گزارش وبلاگ جناب خان، آشنایی با کویرهای زیبای ایران

برخی از مردم شاید با فرا رسیدن فصل سرد، خیال سفرهای داخلی ایران را از ذهنشان بیرون نمایند. اما بهتر است این را بدانید که منطقه ها شگفت انگیزی وجود دارند که فقط در این فصل ها مناسب بازدید هستند. این منطقه ها همان کویرهایی هستند که بخش اعظمی از کشورمان ایران را پوشانده اند. شما می توانید چه به صورت یک تور یک روزه به کویرهای نزدیک شهرتان یا سفری چند روزه به کمی دورتر سفر کنید. البته برعکس ذات تنهای کویر، بهتر است تنها به کویر سفر نکنید و همواره با یک گروه به بازدید از این منطقه ها بپردازید. در این مطلب سعی شده به طور کلی کویرهایی که برای گردشگران قابل دسترسی هستند توضیح داده شوند. پس با خبرنگاران باشید تا با کویر ایران که در پاییز و زمستان انتظارتان را می کشد، آشنا شویم.

از این کویرهای زیبای ایرانی تماشا کنید!

کویر مرنجاب

شاید یکی از شناخته شده ترین کویرهایی که اسمش برای همه آشناست کویر مرنجاب باشد. کویر مرنجاب در شهرستان آران و بیدگل از توابع شهرستان کاشان در استان اصفهان قرار گرفته است.

تنها 4 ساعت دورتر از تهران کویری است که پر از جاذبه های گردشگری می باشد. تپه های شنی یا همان رمل های مرنجاب به قدری معروفند که می توان گفت هرگز آن جا را خالی از گردشگران نخواهید دید. پس می توان نتیجه گرفت که اگر در پی مقصد امنی هستید که زیاد هم خالی از افراد نباشد، مرنجاب برترین گزینه است. با آمدن به اینجا بعلاوه می توانید از قلعه مرنجاب و جزیره سرگردان نیز تماشا کنید. برای بازدید از این کویر باید به شهرستان آران و بیدگل بروید. شما بعلاوه می توانید در کاروانسرا اقامتی داشته باشید تا از شب پر ستاره کویر هم لذت کافی را ببرید.

کویر ابوزید آباد

از دیگر کویرهایی که می توانید به راحتی به آنجا بروید، کویر ابوزید آباد در شمال شرقی کاشان است. شما می توانید در رمل های شنی این کویر ساعاتی را به دور از استرس و شلوغی شهر زندگی کنید. بعلاوه در نزدیکی کویر کاروانسرای ابوزید آباد قرار گرفته است که با رفتن به آن جا میتوانید با معماری کاروانسراهای عهد صفوی آشنا شوید. یکی دیگر از جاذبه هایی که در نزدیکی آنجاست، شهر زیر زمینی اویی است که بعضی اعتقاد دارند قدیمی ترین شهر زیر زمینی دنیاست. این شهر زیرزمینی به علت سیستم تهویه اش بسیار معروف می باشد. شهر به گونه ای بوده که تا چندین روز قادر به زنده نگه داشتن افراد زیادی بوده که احتمالا به علت جنگ به این شهر پناه آورده بودند.

کویر مصر

کویر مصر در55 کیلومتری شهرستان خور در استان اصفهان واقع شده است. نام مصر از روستایی به همین نام گرفته شده که می توانید برای اقامت شبانه از آنجا بازدید کنید. تپه های ماسه ای کویر مصر به نهایت زیبا و بکر هستند و وسعتشان به قدری است که تا دور دست ها رمل های شنی از دیدتان محو نخواهند شد. در اینجا شما می توانید شتر سواری را نیز تجربه کنید و از پدیده ای به نام چال سلکنون، تماشا کنید. چال سلکنون به فرورفتی های بسیار جالبی گفته می شوند که اطرافشان با تپه های شنی پوشیده شده است. شما برای سفر به کویر مصر انتخاب های بسیاری برای اقامت دارید. علاوه بر مکان های اقامتی که در خود روستای مصر قرار گرفته اند شما می توانید در روستاهای فرحزاد و جندق نیز شبتان را سپری کنید. روستای فرحزاد، روستای کوچکی است با رمل های شنی احاطه شده است و روستای جندق نیز دارای قلعه ای قدیمی است که امروزه یکی از منطقه ها گردشگری منطقه خور و بیابانک است.

کویر حلوان، طبس

طبس در غرب خراسان جنوبی، یکی از زیباترین شهرهای ایران است. شاید یکی از منطقه های که زیاد اسمش برایتان آشنا نباشد کویر حلوان طبس است. این کویر در نزدیکی شهر طبس، دارای جاده دسترسی بسیار خوبی است که می تواند جزو جاذبه های گردشگری فوق العاده ای باشد. جاده خور به طبس از این منطقه می گذرد و بعلاوه اگر از سه راهی جعفر آباد به سمت طبس بگذرید و از جاده هایی فرعی ابتدا به سمت روستای حلوان و سپس به سمت روستای خیرآباد عبور کنید، به این کویر خواهید رسید. نام حلوان از روستایی به همین نام در طبس گرفته شده است. جاذبه های دیگری که در این روستا موجود هستند، نخلستان ها و بافت قدیمی حلوان است که بسیار تماشای می باشند. حلوان نیز یکی از کویرهای زیبای ایران می باشد.

کویر حاج علی قلی دامغان

کویر حاج علی قلی در استان سمنان و در جنوب شهری دامغان قرار گرفته است. رودخانه حسن آباد که از شمال شرقی وارد این کویر می گردد دره ای به عمق 5 متر در داخل آن ایجاد نموده است. کویر دامغان دارای پوشش های متفاوتی مانند تپه های شنی، دریاچه نمک و بعلاوه حوزه باتلاقی می باشد. شما به وسیله جهتهای متفاوتی می توانید از این کویر تماشا کنید. یکی از آن ها جهت دامغان به معلمان است. شما ابتدا باید در این جاده قرار بگیرید، سپس وارد جاده ده فرات به سمت کوه خرس شوید. البته امن ترین جهت رسیدن به این کویر، روستای خورزان است که بعد از پلیس راه دامغان به معلمان، قرار گرفته است. پس از رسیدن به روستای خورزان باید به طرف روستای مسیح آباد بروید و وارد جاده معدن نمک شوید. این کویر هم جز پیشنهادات ما برای بازدید از کویرهای زیبای ایران می باشد.

کویر ورزنه

کویر ورزنه یکی از کویرهایی است که هرگز از یاد نخواهید برد. این منطقه در 100 کیلومتری شرق اصفهان واقع شده است. تپه های شنی کویر ورزنه با هر جای دیگر فرق دارد. بادهایی که در این کویر می وزند به این تپه ها شکل های متفاوتی داده است. با رفتن به آنجا حس می کنید که هر کدام از این تپه ها داستان جدایی برای گفتن دارند. از جمله جاذبه هایی که می توانید در اطراف این کویر بیابید تالاب گاوخونی و قلعه قورتان است. برای اقامت هم خانه های محلی وجود دارند که می توانید در آن شب خود را سپری کنید و از آسمان زیبای شب کویر لذت ببرید. کویر ورزنه یکی از کویرهای زیبای ایران محسوب می گردد.

نکاتی کلی که باید در کویرنوردی در کویرهای زیبای ایران بدانید

- به اندازه زیادی همراه خود آب ببرید (حتی بیشتر از نیازتان).

- لباس های سبکی را برای این سفر انتخاب کنید و حتما برای غروب و شب لباس گرم با خود داشته باشید.

- بهتر است اگر با تور سفر نمی کنید، نقشه یا جی پی اس داشته باشید.

- با خود دستمال گردن یا دستمال سر داشته باشید تا اگر با طوفان شن روبرو شدید از آن ها بهره ببرید.

به یاد داشته باشید که کویر ایران در پاییز منتظرتان است تا کمی شما را از دغدغه های روزمره رهایی سازد و به شما سکوت و زیبایی منحصر به فردش را هدیه دهد. پس تا فصل کویرنوردی تمام نشده، بهتر است خود را برای یک سفر هیجان انگیز آماده کنید.

منبع: الی گشت

به "از این کویرهای زیبای ایرانی تماشا کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از این کویرهای زیبای ایرانی تماشا کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید