چین مأموریت مریخ نورد ژورونگ در سیاره سرخ را تمدید کرد

به گزارش وبلاگ جناب خان، مریخ نورد ژورونگ چین فاز نخست مأموریت خود را با موفقیت به پایان رساند اما همچنان به کاوش سیاره سرخ و جست وجوی آب یخ زده که می تواند سرنخ هایی از حیات را در خود داشته باشد، ادامه می دهد.

چین مأموریت مریخ نورد ژورونگ در سیاره سرخ را تمدید کرد

سازمان ملی فضایی چین اعلام کرد که مریخ ورد ژورونگ (Zhurong) برنامه 90 روزه خود را در 15 آگوست (24 مرداد) به انتها رسانده و هم اکنون در شرایط عالی و شارژ کامل قرار گرفته است. این سازمان همچنین تأکید کرد که با وجود انتها مأموریت برنامه ریزی شده، کاوش در منطقه فرود یعنی هامونه اتوپیا (Utopia Planitia) ادامه می یابد.

پس از آمریکا چین دومین کشوری است که یک کاوشگر را با موفقیت بر سطح مریخ فرود آورده و فعالیتی پایدار دارد. این در حالی است که شرایط دمایی در مریخ بسیار شدیدتر و طول شبانه روز هم 40 دقیقه بیشتر از زمین است.

ژورونگ با ارتفاع 1.85 متر به طور قابل توجهی کوچک تر از مریخ نورد آمریکایی پشتکار (Perseverance) است که همراه با بالگرد کوچک نبوغ (Ingenuity) مشغول کاوش منطقه ای دیگر از مریخ است. در حالی که ژورونگ با ابزارهای خود خاک مریخ را بررسی می کند، ناسا امیدوار است کاوشگر پشتکار بتواند هر چه زودتر نخستین نمونه از خاک مریخ را برای آوردن به زمین در سال 2031 جمع آوری کند.

علاوه بر مأموریت در سیاره سرخ، چین هم زمان مشغول توسعه ایستگاه فضایی خود با نام تیان هه (Tianhe) است. دو فضانورد این کشور در روزهای گذشته با یک راهپیمایی فضایی بخشی از تجهیزات ایستگاه از جمله یک سیستم تهویه مطبوع پشتیبان را نصب کردند. سه خدمه ساکن در ایستگاه فضایی چین در ماه سپتامبر (شهریور) به زمین بازمی گردند و تیم جدیدی جایگزین آن ها خواهد شد.

ژورونگ تا کنون 889 متر در مریخ پیموده و بیش از 10 گیگابایت داده های خام به زمین فرستاده است. اما به جز جنبه های علمی مأموریت چین بر سطح مریخ، مأموریت کاوشگر تیان ون-1 با سلفی های جذابش هم شناخته شده است. این کاوشگر یک بار در راه رسیدن به مریخ سلفی گرفت و مریخ نورد چین هم پس از پایین آمدن از سکوی فرود، یک سلفی رنگی از مریخ مخابره کرده بود که موفقیت مأموریت را تأیید می کرد.

به جز مأموریت های فعال چین در مریخ و مدار زمین، این کشور به تازگی نمونه هایی از ماه را هم جمع آوری کرد و به زمین آورد و همچنین پرچم خود را بر سطح قمر زمین برافراشت.

عکس کاور: سلفی مریخ نورد ژورونگ در مریخ

Credit: CNSA

منابع: NY Post, Phys.Org

منبع: دیجیکالا مگ

به "چین مأموریت مریخ نورد ژورونگ در سیاره سرخ را تمدید کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین مأموریت مریخ نورد ژورونگ در سیاره سرخ را تمدید کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید