چگونه از روان بچه ها در برابر کرونا محافظت کنیم؟

به گزارش وبلاگ جناب خان، خبرنگاران/آذربایجان شرقی حتما برای شما هم پیش آمده که کودکتان در پی کوشش برای ورود به دنیای عجیب و پیچیده عظیم ترها و مسایلی که برای آن ها مهم است ، شما را سوال پیچ کند، اما این روزها سوالات کرونایی هم به علامت سوال های ذهن بچه ها اضافه شده است.

چگونه از روان بچه ها در برابر کرونا محافظت کنیم؟

بعضی از والدین به خوبی از پس ذهن کنجکاو بچه ها برمی آیند، اما بعضی دیگر نمی توانند فضا را به خوبی مدیریت نموده و با رصد مکرر اخبار موثق و غیرموثق کرونایی، آرامش را از خانواده و به ویژه از بچه ها سلب می نمایند و پاسخ مناسب و قانع نماینده ای برای سوالات آنان ندارند.

به گزارش وبلاگ جناب خان، اگر شما هم جزو والدینی هستید که شیوع ویروس کرونا و تغییر سبک زندگی سردرگمتان نموده است و نمی دانید چگونه به سوالات بچه هاتان پاسخ داده و اوضاع را مدیریت کنید، ضروری است به توصیه های روانپزشکان و روانشناسان توجه کنید.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان در گفت وگو با وبلاگ جناب خان با بیان این که بچه ها در شرایط بحرانی مانند شرایط کنونی به برقراری ارتباط نیاز دارند، اظهار کرد: هسته اولیه فاصله گذاری فیزیکی در داخل خانه بوده و بچه ها در خانه به بازی کردن و تفریح نیاز دارند.

دکتر حسن شاهرخی، اعلام کرد: در شرایط کنونی که بچه ها از ارتباطات خارج از خانه محروم هستند، باید مجموعه ای از ارتباطات موثر که بچه ها بدان نیاز دارند را در داخل خانه تامین کنیم.

وی اظهار کرد: بازی کردن و انجام کارهای مشترک نیز باید در قرنطینه خانگی مورد توجه قرار گیرد. بچه ها به فعالیت های فیزیکی نیاز دارند و فعالیت های خانه باید به گونه ای طراحی گردد که فعالیت های فیزیکی با خصوصیات تحرک فیزیکی را هم در بر بگیرد.

وی، اعلام کرد: والدین می توانند فعالیت هایی مانند گلکاری، آشپزی و دیدن فیلم را با بچه ها انجام دهند و هر خانواده ای می تواند زمان در خانه ماندن را با خلاقیت های خاص، سپری کند.

این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان با بیان این که والدین باید از نظر روحی در دسترس بچه ها بوده و جوابگوی سوالاتشان باشند، گفت: وجود استرس در بچه ها در چنین شرایطی طبیعی است و می توان با زبان ساده و حمایت عاطفی به سوالات بچه ها پاسخ داد و امنیتشان را تامین کرد.

وی در توصیه ای به والدین، اظهار کرد: والدین به بچه ها بگویند که در کنارشان هستند و اگر اصول بهداشتی را رعایت نمایند، بیمار نمی شوند؛ اضطراب بچه ها را هم با روش هایی، برای گفت وگو درباره روش های مراقبتی تبدیل نمایند.

وی با تاکید بر این که باید با بچه ها روراست و صادق باشیم، گفت: صداقت داشتن به معنای مطرح کردن تمامی جزییات نیست.

شاهرخی، افزود: والدین باید علت ماندن طولانی مدت در خانه را با زبان ساده و قابل فهم به بچه ها شرح دهند، به طوریکه ایجاد استرس و اضطراب بیش از حد نکند؛ سازمان بهداشت جهانی هم رهنمودهایی را در این خصوص، ارایه نموده است.

وی، اعلام کرد: والدین می توانند از کتابچه ها و انیمیشن های منتشر شده در سایت های معتبر نیز استفاده نمایند.

وی با بیان این که انفجار اطلاعاتی و بعضی رهنمودهای متناقض در بحران جدید کرونا سلامت روانی افراد را به خطر می اندازد، اظهار کرد: تاکید می کنیم که بچه ها در معرض انفجار اطلاعاتی قرار نگیرند و نیازی به شرح مکرر جزییات به بچه ها نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر ضرورت محدود کردن دسترسی والدین و بچه ها به اخباری که نتیجه ای ندارند، گفت: منظور از این محدودیت، دنبال نکردن اخبار نیست، اما نباید برخورد وسواس گونه ای در خصوص شنیدن اخبار جدید داشت.

وی، اعلام نمود: سعی کنیم اخبار مفیدی را که یاری بیشتری برای مراقبت از سلامتی می نماید، دنبال کنیم و اخباری را که با زبان ساده چرایی ماندن در خانه را شرح می دهند به بچه ها منتقل کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت گسترش دامنه ارتباطات مجازی و شبکه حمایتی فامیلی، اظهار کرد: به بچه ها اجازه دهید تا با اعضای دیگر اقوام و دوستان به وسیله شبکه های مجازی ارتباط داشته باشند.

وی، یادآور شد: شرایط کنونی می تواند فرصتی برای تحکیم روابط خانوادگی و اجتماعی خوب باشد، پس مواظب باشیم تا این فرصت به بطالت سپری نگردد.

شاهرخی، متذکر شد: والدین همچنین مواظب باشند تا بچه ها در این دوران، غرق گیم ها و بازی های اینترنتی نشوند و این فرصت را تبدیل به فرصت ارتباطی موثر نمایند.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان، اعلام نمود: بچه ها نباید از فعالیت های روتینی که قبلا انجام می دادند مانند انجام تکالیف مدرسه، دور شوند؛ این فعالیت ها باید به شکلی معقول و با در نظر دریافت شرایط روحی بچه ها و با روشی مناسب ادامه داشته باشد.

یک روان درمانگر نیز در گفت وگو با وبلاگ جناب خان در این رابطه با اشاره به نحوه ارتباط با بچه ها در تعطیلات کرونایی، گفت: طبیعی است که بچه ها سوالاتی را در خصوص کرونا ویروس بپرسند، سعی کنید نه دروغ بگویید و نه فاجعه سازی کنید.

فائزه پور شهلا با بیان این که تعطیلی مدارس و ماندن در خانه به مدت طولانی ممکن است تعارض هایی را برای بچه ها ایجاد کند، گفت: در درجه اول توصیه می گردد که مواجهه با اخبار کرونا را کمتر و محدودتر کنیم.

وی تاکید نمود: والدین، پایگاه امن بچه ها هستند و بچه ها استرسی را که در والدین خود می بینند فاجعه سازی نموده و احساس امنیت شان زیر سوال می رود.

وی افزود: با محدود کردن اخبار، ضمن حفظ آرامش روانی خودمان می توانیم به آرامش روانی بچه ها نیز یاری کنیم.

این روانشناس با بیان این که بهترین واکنش، پرسیدن نظرات و دانسته های بچه ها و مطلع شدن از نظرات آن ها است، اظهار کرد: این روش هم به پردازش احساسات بچه ها و هم به تخلیه هیجان آن ها یاری نموده و هم به شما اجازه می دهد تا از ذهنیات و اطلاعات موجود در ذهن بچه ها مطلع شوید.

وی متذکر شد: شاید بخشی از اطلاعات و ترس های بچه ها نادرست باشد و شما با مطلع شدن از آن و حرف زدن با کودک، می توانید با آموزش درست و تغییر افکار، به آرامش آن ها یاری کنید.

روانشناس مرکز بهداشت تبریز با تاکید بر این که برای جلوگیری از آشفتگی و بی برنامگی، سعی کنید نظم زندگی را حفظ کنید، اظهار کرد: توصیه می گردد نظم سابق زندگی به خصوص در خصوص ساعات خواب، بیداری و غذا خوردن را مثل روال قبلی رعایت کنید، هرچند می توان تغییرات و انعطافی هم ایجاد کرد.

عباسعلی درستی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیز در این رابطه با اشاره به ضرورت رعایت اصول بهداشتی، تاکید نموده تا والدین از فرستادن بچه ها برای خرید و بازی کردن در فضاهای باز خودداری نمایند.

گزارش از نسرین سوار، خبرنگار وبلاگ جناب خان در آذربایجان شرقی

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "چگونه از روان بچه ها در برابر کرونا محافظت کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از روان بچه ها در برابر کرونا محافظت کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید