قرار نیست مخاطب صبح آدینه با شما در شرایط فعلی قهقهه بزند

به گزارش وبلاگ جناب خان، تهیه کننده برنامه صبح آدینه با شما، معتقد است، رادیو هنوز جایگاه خوش را در میان مخاطب دارد. او بعلاوه می گوید، برنامه صبح آدینه چون حرف مردم را می زند، با مخاطب ارتباط برقرار می نماید.

قرار نیست مخاطب صبح آدینه با شما در شرایط فعلی قهقهه بزند

ساجد قدوسیان، تهیه نماینده برنامه صبح آدینه با شما، درباره ساخت این برنامه چندین ساله رادیویی، به وبلاگ جناب خان شرح داد: حدود هفت سال است که تهیه نماینده برنامه صبح آدینه با شما هستم؛ البته با عنوان سازمانی فقط تهیه نماینده هستم و عملا مسوولیت سردبیری و کارگردانی برنامه هم برعهده خودم است. در طول این سال ها چند بار نام این برنامه عوض شد. ما هم در ابتدا که برنامه را آغاز کردیم با نام رادیو آدینه آغاز کردیم و از سال 97 عنوان برنامه به همان نام قدیمی صبح آدینه با شما برگشت زیرا مردم این برنامه را همواره با همان نام قدیمی می شناسند.

به گفته وی تصمیم مدیران شبکه به ویژه دکتر محمدزاده (مدیر رادیو ایران) این بود که نام برنامه به همان نام اولیه اش یعنی صبح آدینه با شما برگردد تا حاشیه های اسمی برنامه تمام گردد. این اتفاق هم برای مخاطب و هم برای هنرمندان برنامه بهتر بود.

قدوسیان که تهیه نماینده جوانی است و مدتی است که ساخت برنامه ای که از دهه 50 به روی آنتن رفته است را بر عهده گرفته، درباره چالش ها و دشواری های ساخت برنامه های قدیمی و نوستالژیک رادیو، مطرح کرد: ساخت این برنامه همواره سخت بوده است. ولی در دل همین سختی ها شیرینی هایی اتفاق می افتد. برای مسابقات ورزشی اینگونه عنوان می گردد که حفظ قهرمانی از خود قهرمان شدن سخت تر است اما برای صبح آدینه با شما هم همینطور است. چون برنامه شناخته شده ای بوده و مردم نسبت به این برنامه حس نوستالژیک دارند، طبیعتا حفظ این برنامه دشواری های خاص خودش را در حوزه های مختلف دارد. بخشی از این دشواری حفظ مخاطبان است، بخشی به روز بودن است و بخشی چیدمان هنرمندان برنامه است. این سختی ها وجود دارد و در این سال ها با این سختی ها دست و پنجه نرم کردیم تا بتوانیم این فضا را حفظ کنیم.

او درباره جذب مخاطب جوان به رادیو گفت: زمانی رسانه فقط رادیو و تلویزیون بود و زمان اوج برنامه صبح آدینه با شما یک شبکه رادیویی بیشتر نبود و مردم تفریح جز این فضاها نداشتند. اما الان شرایط اینطور نیست. خیلی سخت می گردد اقبال مردم را به دست آورد. همین که ما ترفندها و روش هایی را پیدا کنیم که بتوانیم باز هم مخاطب را پای برنامه صبح آدینه با شما بنشانیم شاید بتوان گفت بزرگترین چالش برنامه است که دائما با آن درگیریم و همین باعث شده فرایند ضبط برنامه طولانی تر گردد. ما حدود 10 روز فرایند پیش فراوری و فراوری را داریم تا برنامه به آنتن برسد. ضمن اینکه جلسات گردشی و ثابت هم با بازیگران و با اتاق فکر برنامه که متشکل از نویسندگان و سیاست گذاران برنامه هست، داریم.

قدوسیان در عین حال اضافه نمود: از روز اولی که من آمدم نگاهم این بود که هم مخاطب قدیمی برنامه را حفط کنیم و هم مخاطب تازه به برنامه اضافه کنیم. الان نمی توانم بگویم بازخورد، بازخورد خوبی نیست؛ صبح آدینه با شما با وجود همه این تعدد رسانه هایی که وجود دارند پر مخاطب ترین برنامه رادیو است.

این تهیه نماینده درباره تعامل مخاطبان برنامه صبح آدینه با شما با این برنامه رادیویی گفت: هر کسی که دغدغه روز و دغدغه جامعه را داشته باشد می تواند مخاطب صبح آدینه با شما باشد. چون رسالت اصلی این برنامه انعکاس حرف مردم به مسوولان و یا یکسری نقدهای اجتماعی مردم به مردم است و به نوعی فرهنگ سازی است. پس هر کسی که دغدغه این امور را دارد، می تواند مخاطب صبح آدینه با شما باشد.

قدوسیان اظهار داشت: برای جذب مخاطب جوان در کنار پیشکسوتان و هنرمندان به نامی که در این برنامه بودند و بعد از وقفه ای که در ساخت ایجاد شده بود دوباره برگرداندن این عزیزان واقعا کار ساده ای نبود، سعی کردم از جوان های تئاتری ـ رادیویی هم استفاده کنم تا نسل تازهی از برنامه را بتوانیم بسازیم. ما خوراک محتوایی مان را از مخاطب می گیریم. ما معمولا پیامک های بسیاری در زمان پخش برنامه داریم که در خیلی از آن ها مردم به ما سفارش می دهند به موضوعات مد نظرشان بپردازیم. مثلا اینکه نان گران شده یا آسفالت فلان منطقه خراب است. نمی گذاریم هیچ خبری در هیچ هفته ای از دستمان در برود و سعی می کنیم در 150 دقیقه برنامه به همه اتفاقاتی که در هفته گذشته افتاده هرچند کوتاه حتما بپردازیم تا مخاطبمان را راضی نگه داریم.

قدوسیان درباره تاثیر کرونا بر ساخت برنامه صبح آدینه با شما که گوینده های پیشکسوت و پا به سن گذاشته ای هم دارد، مطرح کرد: کرونا برای همه مسائلی را ایجاد کرد و برای ما هم همینطور بود. بخشی از آن مسائل فردی بود و بخشی دیگر مسائل عمومی بود که به برنامه آسیب جدی زد. در دوره ای ما اذیت شدیم هنوز هم دچار مشکل هستیم. به ویژه اینکه ما افراد مسن و پیشکسوت که سرمایه های این برنامه و سرمایه های رادیو و هنر این ممکلت هستند را در برنامه مان زیاد داریم. اما کرونا پیر و جوان نمی شناسد و جوان هایی که می توانند آینده برنامه را رقم بزنند هم هستند. تنظیم این ماجرا سخت بود. برنامه صبح آدینه از معدود برنامه هایی است که درحضور مخاطب ضبط می شد که با آمدن کرونا این امکان متوقف شد. هنوز هم امیدواریم فضایی اتفاق بیفتد که ما برگردیم و بتوانیم خارج از سازمان و در حضور مخاطب برنامه را ضبط کنیم. این قضیه برد دو طرفه داشت. هم هنرمندان ما خیلی لذت می بردند از این ارتباط مستقیم با مخاطب و هم ما قبل از رسیدن برنامه به آنتن بازخورد نمایش ها، طنزآهنگ ها و بخش های مختلفی که ضبط می کردیم را از مخاطب دریافت می کردیم و این انرژی دو طرفه بود.

به گفته وی کرونا باعث شده است که نزدیک به دوسال، صبح آدینه با شما بدون حضور تماشاگر ضبط می گردد و این یک آسیب هیجایی به برنامه وارد نموده است.

او اضافه نمود: به خاطر تعداد بالای عوامل برنامه که بیش از 50 نفر هستند و برای اینکه آسیب نبینند، مجبور شدیم نیروها را تقسیم کنیم و آن اوایل حتی دو ـ سه روز در هفته ضبط می گذاشتیم تا افراد کمتری در یک ضبط حضور داشته باشند. الان هم کوشش من بر این است که بیش از 13 ـ14 نفر سر ضبط حضور نداشته باشند. این موضوع مسائلی را به وجود آورده؛ چیدمان برنامه و بستن کنداکتور برنامه را دچار مشکل نموده ولی خب چاره ای هم نیست.

تهیه نماینده صبح آدینه با شما توضیح داد: با وجود رعایت تمام پروتکل ها، انا از آنجا که هنرمندان ما در محیط های دیگری هم حضور داشتند، خیلی از همکارانمان مبتلا شدند، ولی خداراشکر سلامتی شان را به دست آوردند. بعضی را به برنامه دعوت نکردم یا خیلی کم دعوت کردم به خاطر مریض احوالیشان و یا سن بالایشان. مثلا آقای صباغی که در این دو سال فقط پنج ـ شش دفعه بیشتر دعوتشان نکردیم چون سنشان بالا بود و من نگرانشان بودم که خدایی ننموده اتفاقی برایشان نیفتد. با همه این احوال ما سعی کردیم صبح آدینه با شما بماند. بعضی پیشنهاد می دادند تعطیلش کنیم ولی بالاخره خود همکاران یاری کردند، حفظش کردیم و طی هر شرایطی خدارا شکر به آنتن رسید.

این تهیه نماینده رادیو در پاسخ به این سوال که با وجود رسانه های متعدد، رادیو توانسته جایگاه خودش را در میان مردم حفظ کند؟ گفت: بله درست است رسانه ها زیاد شده اند و ما نمی توانیم شاهد آن اتفاقی که در دهه شصت برای رادیو افتاده، باشیم ولی اگر رادیو در جهان رسانه کاربلدی نبود تا الان حذف شده بود. پس به درد می خورد. من معتقدم رادیو رسانه بحران است و در شرایط خاص می تواند کارکرد اساسی خودش را داشته باشد. در مخاطب فعلی رادیو با همه این شرایط صبح آدینه جایگاه خودش را در طول این سال ها به عنوان ماندگار ترین برنامه طنزی که از رادیو پخش می گردد، حفظ نموده و ان شاءالله حفظ خواهد نمود.

او با بیان اینکه هر رسانه ای که می آید مدیوم و تعریف خاص خودش را دارد، اضافه نمود: کمدی که در رادیو شکل می گیرد اثبات شده است. کمدی رادیویی یعنی این شکل برنامه صبح آدینه با شما. در طول این سال ها خیلی ها خواسته اند فرمش را عوض نمایند شاید یک دوره ای موفقیت هایی هم کسب نموده اند اما در نهایت دیدیم که شکل ماندگارش همان اتفاقی است که در برنامه صبح آدینه افتاده. رادیو جایگاهش را دارد. اگر مفید نبود در جهان حذف می شد. هر رسانه ای جایگاه خودش را دارد و ما هر رسانه ای را در هر موقعیتی باید با خودش بسنجیم.

قدوسیان در پاسخ به این سوال که به گفته بعضی هنرمندان خنداندن مخاطب در روزگار فعلی سخت شده، صبح آدینه با شما به عنوان یک برنامه طنز چگونه این رسالت را انجام می دهد؟ گفت: من چندین سال است که رویه ای را در پیش گرفتم که تا الان جواب داده است. رسالتی را برای برنامه صبح آدینه تعریف کردیم که این رسالت از قدیم بوده و ما کمی پرنگ ترش کردیم؛ آن این است که در درجه اول به مطالبات مردم بپردازیم و صدای مردم باشیم، اما با زبانی نمکین و طنز. علاوه بر آن هیجانی را در برنامه تزریق کنیم که بتواند شور و شعفی را به مخاطب برنامه بدهد. لزوما قرار نیست مخاطب صبح آدینه در روزگار فعلی قهقهه بزند، همین که لبخندی بزند یا نکته ای را بشوند که دلش خنک گردد و بگوید این حرف من بود همین برای ما کافی است. همین که مخاطب احساس کند مجموعه ای وجود دارد که از دل خودش است و دردش را می شناسد و درصدد مطرح کردن این مسائل است، کافی است.

تهیه نماینده صبح آدینه با شما در خاتمه گفت و گو با وبلاگ جناب خان اظهار داشت: هر کسی که دغدغه زندگی اجتماعی داشته باشد اگر پای برنامه صبح آدینه با شما بنشیند مخاطبش می گردد چون ما به این دغدغه می پردازیم. چه جوان 25 ساله باشد چه یک آدم 70 ساله. برای بهتر کردن حال مردم در درجه اول سعی کردیم حرف مردم را بزنیم و در کنار آن انگار در یک دورهمی چند نفر میدان داری می نمایند که خنده ای بر لب جمع بیاید. سعی کردیم در کنار مردم باشیم و خودمان را جدای از مردم ندانیم. همانطور که می گویند رادیو رسانه گرمی است و صبح آدینه کمی هم پا را فراتر گذاشته و رابطه صمیمی تری با مخاطبش دارد. طبق آنچه از بازخوردها می بینیم این رخ داده و امیدواریم بتوانیم این راستا را بهتر و مجذوب کننده تر ادامه دهیم.

صبح آدینه با شما هر آدینه ساعت 9 تا 11:30 به تهیه نمایندگی، سردبیری و کارگردانی ساجد قدوسیان از رادیو ایران پخش می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "قرار نیست مخاطب صبح آدینه با شما در شرایط فعلی قهقهه بزند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرار نیست مخاطب صبح آدینه با شما در شرایط فعلی قهقهه بزند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید