درآمدی بر علم شیمی

به گزارش وبلاگ جناب خان، زندگی طولانی تر و سالم تر به علت پیشرفت های علم پزشکی؛ بهبود استاندارد های زندگی به علت کود های شیمیایی که در فراوری محصولات به کار می فرایند و مواد شیمیایی که در تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرند.

درآمدی بر علم شیمی

گروه دانشگاه وبلاگ جناب خان، امین فوزی؛ در همه چیز شاهد حضور علم شیمی هستیم. از هوایی که در آن نفس می کشیم و آبی که می نوشیم تا محصولات و فناوری هایی که روزانه از آنها استفاده می کنیم، حتی بافت های بدن ما و سلامت آنها مدیون علم شیمی است. نوآوری در علم شیمی منافع مالی و اجتماعی بی شماری را به همراه داشته است؛ زندگی طولانی تر و سالم تر به علت پیشرفت های علم پزشکی؛ بهبود استانداردهای زندگی به علت کودهای شیمیایی که در فراوری محصولات به کار می فرایند و مواد شیمیایی که در تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرند و دسترسی آنی به اطلاعات در هر نقطه از زمان و مکان به لطف وجود گوشی های هوشمند و سایر دستگاه های هوشمند تنها بعضی از فوایدی هستند که نوآوری در علم شیمی نصیب بشر نموده است.

کاربرد شیمی در داروسازی

از گذشته تا به امروز بسیاری از پزشکان از علم شیمی برای تشخیص واکنش های شیمیایی اجرا شده در بدن انسان از جمله فرایند هضم، تنفس، دفع و غیره یاری گرفته اند و تشخیص بیماری های مختلف با انجام آزمایش هایی همانند آزمایش خون و ادرار که با افزودن مواد شیمیایی خاص در آزمایشگاه نوع بیماری را معین می نمایند میسر شده است. برای درک عملکرد، اثربخشی یا حتی اثر منفی داروها و مکمل های مختلف باید از علم شیمی یاری بگیریم. این علم در توسعه و فراوری داروها و درمان های تازه پزشکی نیز نقش مهمی داشته است.

بی تردید بدون دخالت شیمی بسیاری از بیماری ها درمان نشده باقی می ماندند و خبری از داروهای شیمیایی در قفسه داروخانه ها نبود. امروزه در سایه علم شیمی و با کشف داروهای گوگردی و پنی سیلین، بیماری هایی همانند اسهال خونی و ذات الریه قابل درمان هستند و داروهای زندگی بخشی همانند سیس پلاتین و تاکسول برای درمان سرطان و زیدوودین برای مهار بیماری ایدز ساخته شده اند. شیمی در ساخت داروهای مختلف دیگر نیز نقش اساسی داشته است، از جمله:

  • داروهای مسکن برای کاهش انواع مختلف دردها
  • آنتی بیوتیک ها برای مهار عفونت ها
  • آرام بخش ها برای کاهش استرس و تنش های روحی
  • ضد عفونی نماینده ها برای جلوگیری از عفونت زخم ها
  • داروهای بی حسی و بیهوشی برای سهولت در انجام عمل های جراحی
  • آفت کش هایی که خطر بیماری های ناشی از موش، پشه و مگس را به شدت کاهش داده اند
  • و …

کاربرد شیمی در صنعت

شیمی نقش مهم و کلیدی در توسعه و رشد تعداد زیادی از صنایع داشته و در ساخت تقریبا تمامی محصولاتی که در کارخانه ها فراوری می شوند از واکنش های شیمیایی و مواد شیمیایی استفاده می گردد. کاربردهای بی نظیر شیمی در صنایعی همانند شیشه، سیمان، کاغذ، پارچه، رنگ سازی، نفت، پلاستیک، داروسازی و غیره غیر قابل انکار می باشد و بی شک همه این مواد از مهم ترین نیازمندی های انسان عصر حاضر محسوب می شوند. علاه بر این علم شیمی در طول تاریخ با تهیه کاتالیزورهای مناسب به فراوری هرچه بیشتر اسید سولفوریک، آمونیاک که در صنایع به وفور از آن ها استفاده می گردد یاری نموده است.

کاربرد شیمی در صنایع غذایی

نقش مهمی که شیمی در زمینه صنعت خوراکی ها داشته کشف مواد نگهدارنده می باشد که به حفظ طولانی مدت مواد غذایی یاری نموده و باعث سودآوری هرچه بیشتر این صنعت شده است.

ما انسان ها بدون آن که خودمان بدانیم هر روز با مواد شیمیایی مختلف سر و کار داریم و آزمایش های شیمیایی جالبی انجام می دهیم! به عنوان مثال برای پاک کردن لکه قهوه به جای مانده روی فنجان از مخلوط آب و نمک استفاده نموده و نیم ساعت منتظر می مانیم تا اثر کند، برای تمیز کردن میوه و سبزیجات نیز از آب نمک استفاده می کنیم یا لکه روی فرش را با اندکی مخلوط نمک و جوش شیرین از بین می بریم. از کاغذی که روی آن یادداشت می کنیم تا شوینده های مختلف و شامپوها، مواد غذایی مصرفی، لوازم آرایشی، عطر مورد علاقه مان، و حتی صابون معمولی که هر روز صورت خود را با آن می شوییم همه و همه از شیمی، ترکیبات شیمیایی و واکنش های شیمیایی بهره برده اند. واکنش های شیمیایی در تک تک نفس هایی که می کشیم، در نگاه های ما، نشستن، مطالعه کردن و احساسات ما جریان دارد و ما شیمی دان هایی هستیم که در این علم غرق شده ایم اما هنوز از آن چیز زیادی نمی دانیم.

امین فوزی - مسئول هسته علمی دانشکده شیمی، دانشگاه ارومیه

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن به وسیله وبلاگ جناب خان نیست و صرفاً منعکس نماینده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "درآمدی بر علم شیمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درآمدی بر علم شیمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید