ترشحات زرد رنگ گوش نوزاد نشانه چیست؟

به گزارش وبلاگ جناب خان، واکس گوش از سلول های مرده پوست تشکیل شده است و ماده ای ضخیم و چسبنده است که توسط غدد داخل گوش فراوری می گردد. اگر چه تجمع ترشحات زرد رنگ گوش نوزاد ممکن است آزار دهنده باشد، اما فراوری آن ها بخشی طبیعی از فیزیولوژی بدن کودک است و حتی از سلامت گوش محافظت می نماید. این واکس ها در بعضی بچه ها خشک و کتان مانند بوده و در بعضی به صورت چرب و چسبنده است که در هر دو شکل طبیعی است و نیازی به مداخله پزشک برای درمان نیست.

ترشحات زرد رنگ گوش نوزاد نشانه چیست؟

بنابر اهمیت این موضوع با استناد بر شرحات چندین متخصص گوش، حلق و بینی شرح خواهیم داد که چه وقت احتیاج است به پزشک مراجعه کنید.؛ تا انتهای مطلب با همراه باشید.

ترشحات زرد رنگ گوش نوزاد و عفونت گوش

این ترشحات زردرنگ و یا همان واکس، در یک گوش ممکن است بیشتر از دیگر گوش باشد. اندازه ای برای مقدار آن تعریف نشده است و کاملا این اتفاق طبیعی است؛ اما تا زمانی که با وجود این ترشحات به توان پرده گوش را مشاهده کرد، شرایط خوب است؛ اگر ترشحات به حدی تجمع پیدا نموده باشند که مجرای گوش را مسدود نمایند، غیر طبیعی بوده و گوش دچار عفونت می گردد.

علائم عفونت گوش در بچه ها چیست؟

1. اسهال و استفراغ و تب

زمانی که کودک دچار عفونت گوش می گردد، روی دستگاه گوارشی او تاثیر می گذارد و باعث اسهال و استفراغ می گردد. از طرفی آب بدن کودک کم شده و منجر به تب بالای 38 درجه می گردد که در این شرایط باید با یک پزشک متخصص در تماس باشید.

2. بوی بد گوش

وقتی گوش نوزاد عفونت می نماید این ترشحات زردرنگ با بوی بدی همراه می شوند که کاملا این بو قابل استنشاق است.

3. کم اشتهایی

عفونت گوش روی بلع نوزاد تاثیر می گذارد و باعث می گردد نوزاد در حین شیرخوردن دچار درد از ناحیه گوش و فک گردد. بنابراین کودک دچار کم اشتهایی می گردد.

4. بی قراری و بی خوابی

یکی از نشانه های مهم عفونت گوش در بچه ها بی قراری است؛ در این شرایط کودک مدام گوشی که دچار درد و عفونت شده است را می کشد.

5. ترشح زرد رنگ

مهم ترین نشانه به هنگام عفونت گوش، خروج ترشحات زرد رنگ و بدبو از گوش است. زمانی که این ترشحات دیده شد مراجعه کردن به پزشک لازم است.

عفونت گوش نوزادان را چگونه درمان کنیم؟

طبق گفته متخصصان گوش، بهتر است والدین از آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت گوش استفاده ننمایند؛ بلکه صبر نمایند تا عفونت به مرور زمان و خود به خود درمان گردد. اما در صورتی که متوجه شدید کودک از درد گوش رنج می برد و دچار تب شده است، حتما به پزشک مراجعه کنید.

البته از روش های زیرهم می توانید بهره ببرید:

  • برای کاهش درد ناشی از عفونت می توان به بچه ها بالای 6 ماه قطره استامینوفن و بروفن داد؛ در صورت ادامه بیماری ممکن است کار به آنتی بیوتیک ها هم کشیده گردد. آنتی بیوتیک ها با تجویز پزشک می تواند مصرف گردد.
  • از کمپرس آب گرم بهره ببرید؛ البته توجه داشته باشید که در بعضی موارد احتقان بیش از حد منجر به سوراخ شدن پرده گوش می گردد.
  • مایعات بیشتری به کودک بدهید.

راه های پیشگیری از عفونت گوش نوزاد چیست؟

هیچ تضمینی برای اینکه کودک دچار عفونت گوش نگردد وجود ندارد؛ معمولا تا سن 2 سالگی هر کودکی یک بار تجربه عفونت گوش را داشته است. اما توجه به موارد زیر در این رابطه به شما یاری شایانی خواهد نمود:

  • به موقع واکسینه کردن کودک
  • شیر دادن به کودک؛ حداقل برای مدت شش ماه
  • واکسینه کردن سالانه کودک علیه آنفولانزا
  • شستن مکرر دست های کودک برای جلوگیری از پخش میکروب
  • دور نگه داشتن کودک سرماخورده از بچه ها سالم
  • دور نگه داشتن کودک از دود سیگار و مواد مخدر

کلام آخر

در صورتی که متوجه شدید نوزاد گوشش را می کشد و یا متوجه خروج مایعات زرد رنگ از گوش نوزاد شدید، باید شک کنید که نوزاد دچار عفونت گوش شده است. عفونت گوش یکی از بیماری های رایج در نوزادان است که بیش از چندین بار این بیماری را تجربه می نمایند؛ اما لازم که شما به عنوان والدین، مراقبت های لازم را داشته باشید تا شاهد عوارض خطرناک عفونت گوش نباشید.

به همین دلیل توصیه می کنیم به مقاله 6 دعا برای برطرف گوش درد نوزاد در انگیزه نیز نگاهی داشته باشید. همچنین لطفا تجربیات مادرانه خود را با ما و دیگر کاربران، در انتهای همین صفحه به اشتراک بگذارید.

منبع: مجله انگیزه

به "ترشحات زرد رنگ گوش نوزاد نشانه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترشحات زرد رنگ گوش نوزاد نشانه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید