آشنایی با خواص جلبک اسپیرولینا

به گزارش وبلاگ جناب خان، اسپیرولینا از فواید و مزایای بسیاری برخوردار است و بعلاوه اسپیرولینا برای لاغری مناسب می باشد، در ادامه با ارزش غذایی و تمام خواص اسپیرولینا آشنا خواهید شد.

آشنایی با خواص جلبک اسپیرولینا لاغری و جوانی با استفاده از مواد طبیعی و توصیه های طب سنتی می تواند برترین راه مبارزه با چاقی و پیری باشد. اسپیرولینا گیاهی است که با شناخت فواید آن و میزان مصرف به گنجینه ای از خواص خواهید رسید. جلبک اسپیرولینا یک جلبک آبی - سبز و گیاه آب شیرین است. این گیاه یکی از پر تحقیق ترین گیاهان در سال های اخیر است. جلبک اسپیرولینا به خاطر طعم تند و مواد مغذی و فوایدش معروفیت دارد.

ارزش غذایی جلبک اسپیرولینااسپیرولینا خشک شده حاوی

5 % آب

24 % کربوهیدرات

8 % چربی

و در حدود 60% (51-71%) پروتئین است.

این یک منبع پروتئینی کامل است که حاوی همه اسیدهای آمینه ضروری است.

طبق آنچه دراین مطلب و در بحث آنالیز خواص اسپیرولینا گفته شده است هر 100 گرم اسپیرولینا شامل 290 کالری و منبع غنی (20% یا بیشتر از میزان دریافتی روزانه ویتامین A) از مواد مغذی ضروری به ویژه ویتامین a، بتا کروتن، لوتئین زیکسانتین، تیامین (b1), ریبوفلاوین (b2), نیاسین (b3), اسید پانتوتنیک (b5), ویتامین b12, فولات (B9)، ویتامین B12، کلوئین، ویتامین c, ویتامین D, ویتامین E, ویتامین K, و مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، منیزیوم، منگنز، فسفر, پتاسیم, سدیم, زینک هستند.

چربی جلبک اسپیرولینا شامل 8% از اسیدهای چرب, گاما - لینولنیک اسید, آلفا - لینولنیک اسید, اسید لینولئیک, اسید استیریدونیک, اسید ایکوساپنتدنویئک، اسید دوکوساهکسینوئیک و آراشیدونیک اسید (آراشیدونیک) است.

مبارزه با آلرژیمیلیون ها نفر، از آلرژی به محرک های گرد و غبار, حیوانات خانگی, گرده و بسیاری دیگر رنج می برند.

گرفتگی بینی , آبریزش چشم و یا خارش گلو, علایم آلرژی هستند. مطالعات حیوانی پیشنهاد می نماید که اسپیرولینا از آزادسازی هیستامین جلوگیری می نماید، که مسئول علایم رینیت آلرژیک است. براساس مطالعات انسانی, مصرف این جلبک باعث بهبود علائم مانند عطسه, گرفتگی بینی, خارش بینی و ترشحات بینی در مقایسه با گروه دارونما شد.

سم زدایی فلز سنگین, به ویژه آرسنیکمسمومیت مزمن آرسنیک یک مشکل جهانی است. اثراتش می تواند مخرب باشد و حتی سال ها بعد از مواجهه دیده شوند. این مشکل در ابتدا با درد شکمی, اسهال شدید, استفراغ و تهوع همراه است, اما نوروپاتی محیطی و آنسفالوپاتی جانبی نیز به آن مرتبط خواهند شد.

هنگامی که به بیماران مبتلا عصاره جلبک اسپیرولینا همراه با روی داده شد, 47% شرکت نمایندگان کاهش آرسنیک را در بدن خود داشتند. جلبک اسپیرولینا حاوی کلروفیل بسیار بالایی است و به حذف سموم از خون و تقویت سیستم ایمنی یاری می نماید.

پایین آوردن فشار خونفیکوسیانین یک رنگدانه در اسپیرولینا است ، که دانشمندان متوجه شده اند که اثرات ضد فشار خون دارند (فشار خون پایین می یابد). محققان ژاپنی ادعا می نمایند به این دلیل است که مصرف این جلبک باعث اختلال در عملکرد اندوتلیال در سندرم متابولیک می گردد.

کاهش کلسترولاسپیرولینا بعلاوه می تواند به کاهش کلسترول خون و جلوگیری از آترواسکلروز یاری کند.

در تحقیق سال 2010 که در مجله علوم تغذیه و ویتامین شناسی منتشر شد، به خرگوش هایی رژیم غذایی کلسترول بالا 0.5٪ برای یک دوره چهار هفته ای داده شد و سپس به آنها همان رژیم غذایی را دادند، اما این بار 1٪ یا 5٪ اسپیرولینا برای هشت هفته داده شد و محققان دریافتند که LDL (یا کلسترول بد) در گروهی که 1٪ اسپیرولینا خوردند 26% کاهش و 41٪ در گروهی که 5٪ اسپیرولینا می خوردند کاهش یافت. تری گلیسیرید و کلسترول کل نیز به طور چشمگیری کاهش یافت.1

داشتن تناسب انداماسپیرولینا حاوی حدود 70 درصد پروتئین است و به همین خاطر جلوی احساس گرسنگی را می گیرد. در واقع مانند یک ضداشتها عمل می نماید. به عقیده متخصصان پروتئین ها باعث افزایش سرعت ارسال احساس سیری به مغز می شوند و همین امر هم به کنترل وزن یاری می نماید. ترکیبات دیگر این جلبک مانند تریپتوفان ها که در بدن به ویتامین A تبدیل می شوند برای پوست ما فوق العاده اند. بتاکاروتن به خصوص برای پیشگیری از خشکی پوست موثر است. در سال 2006 محققان تأثیر اسپیرولینا را روی تقویت بافت های بدن به اثبات رساندند. در واقع این جلبک علاوه بر یاری به لاغری، مراقب پوست و بافت های بدن نیز خواهد بود.

تقویت سیستم ایمنی بدناگر خیلی زود دچار سرماخوردگی، آنفلوانزا یا ناخوشی های روزمره می شوید ضروری است که سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید. برای این کار اسپیرولینا به شما یاری می نماید. چون سرشار از آنتی اکسیدان هاست که سیستم ایمنی بدن را قدرتمند می سازد. به عقیده محققان آمریکایی مصرف اسپیرولینا سلامت سلول های سیستم ایمنی افراد سالم را به میزان 13 برابر افزایش می دهد.

خداحافظ خستگیخستگی، کسالت، ضعف و غیره. خیلی زود سراغ اسپیرولینا بروید. به خاطر اینکه سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مورد احتیاج بدن است که از کمبود آن ها جلوگیری می نماید. این جلبک باعث تسهیل سرعت جذب این مواد مغذی می گردد. آهن موجود در اسپیرولینا برای افرادی که دچار کم خونی هستند بسیار مفید است. اگر دنبال یک منبع مناسب برای جذب کلسیم هستید نیز می توانید به اسپیرولینا اعتماد کنید به خاطر اینکه بیشتر از شیر گاو کلسیم دارد و به راحتی جذب بدن می گردد. بهتر است بدانید که اسپیرولینا یکی از منابع غذایی سرشار از منیزیم است.

برای مقابله با دیابت نوع 2به خاطر اینکه سرشار از اسیدهای چرب ضروری و پُلی ساکاریدها می باشد و می تواند میزان قند خون را کنترل کند. نتایج یک پژوهش هندی که در سال 2001 روی 25 بیمار دیابتی اجرا شده است نشان می دهد بعد از مصرف روزانه 2 گرم اسپیرولینا به مدت 2 ماه می گردد میزان قند خون این افراد را کاهش داد. به عقیده این محققان این جلبک برای افرادی که از دیابت نوع دو رنج می برند مفید است.2

غنی از ویتامین ها و مواد معدنیجلبک اسپیرولینا، همراه با محصولات لبنی و حیوانی، یکی از برترین منابع ید است. هم چنین به میزان شیر دارای فسفر، منیزیم و کلسیم است. به علاوه، این محصول یک منبع خوب برای ویتامین K، پتاسیم، ویتامین B5، B1، B2، B3، آهن، مس و منگنز است.

شما می توانید به وضوح ببینید که جلبک اسپیرولینا منبع خوبی از ویتامین های B است، اما چیزی که جلبک اسپیرولینا را استثنایی می سازد، ویتامین B12است که در آن یافت می گردد. کمبود ویتامین B12 می تواند منجر به اختلال در بینایی، افسردگی و کاهش توانایی های فکری گردد. علاوه بر این، جلبک اسپیرولینا نباید به عنوان تنها منبع تامین ویتامین ب 12 در نظر گرفته شوند، زیرا بعضی مطالعات نشان می دهند که بدن ما قادر به جذب این شکل خاص از این ویتامین نیست. در کنار مصرف اسپیرولینا می توانید از ماهی سالمون، محصولات لبنی و گوشتی، تخم مرغ یا غلات نیز مصرف کنید.

به درمان سرطان یاری می نمایدامروزه سرطان به یکی از علل اصلی مرگ تبدیل شده است. مطالعات زیادی درباره اثر جلبک اسپیرولینا بر سرطان اجرا شده است. یک تحقیق بر روی حیوانات نشان می دهد که جلبک اسپیرولینا مانع از تومور و وقوع سرطان می گردد. بعلاوه مطالعات نشان می دهد که جلبک اسپیرولینا در مبارزه با سرطان دهان موثر است. طبق یک مطالعه دیگر جلبک اسپیرولینا با مهار رشد سرطان لوزالمعده مرتبط بوده است.

با وجود این تحقیقات، هنوز تحقیق و اثبات تاثیر جلبک اسپیرولینا بر سرطان ادامه دارد. هم چنین شما می توانید با خوردن مقادیر فراوان میوه ها و سبزیجات ارگانیک از ابتلا به سرطان جلوگیری کنید.

بهبود عملکرد مغزمطالعات نشان می دهند که جلبک اسپیرولینا در واقع توانایی شناختی و سلامت فکری را بهبود می بخشد. در مطالعه ای که بر روی بچه ها 549 مدرسه اجرا شده است نشان می دهد که افرادی که هر روز به مدت دو ماه 2 گرم اسپیرولینا مصرف کردند باعث افزایش عملکرد 10درصدی آن ها شده است.

گرچه قطعی نیست که دلیل تاثیر جلبک اسپیرولینا بهبود عملکرد در چیست، اما این می تواند به دلیل وجود L-tryptopha باشد که یک آمینو اسیدی است که پیش ماده انتقال دهنده عصبی سروتونین است. بعلاوه ثابت شده است که جلبک اسپیرولینا با کاهش آسیب اکسیداتیو از زوال حافظه جلوگیری می نماید.

محافظت از مغزمصرف جلبک اسپیرولینا بعلاوه ممکن است از مغز در مقابل بیماری های پیشرونده مثل آلزایمر و پارکینسون محافظت کند. یک مطالعه جلبک اسپیرولینا را با غذاهای دارای آنتی اکسیدان مثل اسفناج و بلوبری مقایسه می نماید که منجر به اثرات حفاظت از مغز ناشی از توانایی آن ها برای کاهش التهاب و حذف رادیکال های آزاد می گردد. هم چنین، اسپیرولینا نه تنها از آسیب مغز شما محافظت می نماید بلکه فکر و تمرکز شما را افزایش می دهد.

درمان آنمیانواع زیادی از کم خونی وجود دارد. با این حال رایج ترین روش به توضیح زیر است: شرایطی که در آن کمبود سلول های قرمز یا هموگلوبین در خون وجود دارد و باعث خستگی می گردد. این شرایط برای افراد مسن نسبتا شایع است و باعث خستگی و ضعف شدید می گردد.

در مطالعه ای که بر روی 40 نفر از افراد مسن که از کم خونی رنج می بردند انجام شد ثابت شده بود که مکمل جلبک اسپیرولینا رشد و افزایش میزان هموگلوبین گلبول های قرمز خون را سبب می گردد و بعلاوه عملکرد ایمنی نیز بهبود یافت. با این وجود، تحقیقات بیشتری باید برای پشتیبانی از این یافته ها قبل از ارائه هر گونه پیشنهادی انجام گردد.

مبارزه با بیماری های کبداسپیرولینا، صرف نظر از فواید بسیاری که دارد، می تواند برای افراد مبتلا به بیماری های مزمن کبد بسیار مفید باشد. بعضی شواهد حاکی از آن هستند که جلبک اسپیرولینا از افرادی با بیماری های کبد مزمن در مقابل آسیب کبد، سیروز کبد و نارسایی کبد محافظت می نماید. در مطالعه ای که در نشریه تغذیه منتشر شد، محققان به این نتیجه رسیدند که جلبک اسپیرولینا ممکن است برای سلامت کبد مفید باشد.

گزارش شده است که جلبک اسپیرولینا به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می نماید، رادیکال های آزاد را از بین می برند و از آسیب کبد ناشی از سم معروف کبد به نام تتراکلرید جلوگیری می نمایند. یک مطالعه دیگر به این نتیجه رسید که جلبک اسپیرولینا برای بیماران NAFLD مفید است.

پوست را سالم نگه می داردبه خاطر مواد مغذی قوی اسپیرولینا، مثل تمام هشت آمینواسید ضروری، باعث می گردد پوستتان عالی، درخشان و سالم به نظر برسد. رادیکال های آزاد در همه جا حاضر هستند و مسئول نابودی پوست شما هستند. برای دور نگه داشتن این رادیکال های آزاد از پوست خود، اضافه کردن اسپیرولینا به رژیم غذایی شما تمام مواد سمی را از پوست شما دور می نماید.

این هم چنین متابولیسم پوست را افزایش خواهد داد به این معنی که بهبود و التیام سلول شما را افزایش خواهد داد که باعث حفظ درخشندگی پوست شما خواهد شد. به طور کلی اسپیرولینا می توان پوست شما را مرطوب و درخشان نگه دارد. علاوه بر این، این گیاه مقوی خواص ضد التهابی دارد که از تومور پوست جلوگیری می نماید.

بسیاری از مردم بویژه آن هایی که در معرض UVR قرار دارند، مستعد رشد تومور پوست هستند. در مطالعه ای که بر روی موش ها انجام شد، نتایج نشان داد که موش هایی که اسپیرولینا دریافت نموده اند تاثیرات ضد تومور در برابر اشعه ماورا بنفش در پوست به دلیل خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی موجود در این گیاه را نشان می دهد.

درمان هپاتیت سیهمانطور که قبلا ذکر کردیم، جلبک اسپیرولینا ابزار موثری برای درمان بیماری های مختلف کبد است. با این حال، بسیاری از گیاهان برای هپاتیت سی که یکی از بدترین بیماری های کبد است، مفید نیستند. هپاتیت C یک عفونت ویروسی است که التهاب کبد را تحریک می نماید و اگر در مرحله اولیه شناسایی نگردد می تواند موجب به نابودی کبد گردد. جلبک اسپیرولینا دارای خواص ایمنی و ضد باکتری هستند که می تواند به درمان این بیماری یاری کند.3

پی نوشت:

1.www.namnak.com

2.www.beytoote.com

3.www.greenherb.ir

منبع: راسخون

به "آشنایی با خواص جلبک اسپیرولینا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با خواص جلبک اسپیرولینا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید