کشت پاییزه باعث بازگشایی مجدد زاینده رود شد

به گزارش وبلاگ جناب خان، سد زاینده رود به مدت 20 روز برای آبیاری مزارع و کشت پاییزه شرق و غرب استان اصفهان باز شد.

کشت پاییزه باعث بازگشایی مجدد زاینده رود شد

وبلاگ جناب خان - فاطمه عباسی: امسال برای زاینده رود سالی پربار بوده که با جاری شدن آب در بستر همواره خشک رودخانه در چند روز مانده به تحویل سال آغاز شد و تا سرانجام بهار ادامه یافت. ابتدای تابستان نیز اعضای شورای هماهنگی منابع آب حوضه آبریز زاینده رود اعلام کردند با توجه به بارش های نرمال بهاری، برای نخستین بار در طول 10 سال گذشته، رودخانه در تابستان نیز زنده می ماند. حالا در میانه فصل پاییز و در آستانه یک سال آبی جدید، مسئولان آب منطقه ای و استانداری تصمیم گرفتند سد زاینده رود به مدت 20 روز برای آبیاری مزارع شرق و غرب استان باز شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان در این باره می گوید: از اسفند 97 بارش های خوبی در حوضه آبریز زاینده رود صورت گرفت. به این ترتیب آب در رودخانه زاینده رود به طور مداوم در جریان بوده و بعد از دوازدهم مهر امسال نیز آب به تالاب بین المللی گاوخونی رسید. با بازگشایی زاینده رود کشاورزان مناطق غرب و شرق اصفهان می توانند به امور مربوط به کشت و زرع خود بپردازند و از این مهلت 20 روزه استفاده کنند. حسن ساسانی می افزاید: ذخیره کنونی سد زاینده رود 425 میلیون متر مکعب، ورودی آن 13 و خروجی سد 24 متر مکعب در ثانیه است. توزیع آب باید به نحوی انجام شود که در سرانجام شهریور 99 (سرانجام سال آبی) ذخیره سد زاینده رود 450 میلیون متر مکعب باشد.

  • تامین 30 درصدی نیاز به آب کشاورزان

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان با تاکید بر افزایش بازده مطلوب کشت پاییزه در این موقع از سال اظهار می کند: موعد کشت پاییزه برای کشاورزان 15 آبان تا 15 آذر است. در جلسه کمیته 15 نفره حوضه زاینده رود شامل صنوف کشاورزی شهرستان های اصفهان، خمینی شهر، فلاورجان، لنجان، نجف آباد و مبارکه با مسئولان آب منطقه ای و جهاد کشاورزی استان اصفهان تصمیم گرفته شد که آب سد زاینده رود برای شرق و غرب بازگشایی شود.

حسین محمدرضایی می افزاید: با این مقدار آب نزدیک به 30 درصد نیاز کشاورزان فراهم می شود و زمین هایشان زیر کشت می رود. کشاورزان در اوایل فروردین و در فصل تابستان دوباره نیاز به آب دارند که باید سد زاینده رود در آن زمان بازگشایی شود. این مرحله بازگشایی و تصمیم و معین زمان آن منوط به بارش های اسفند است. این مسئول ادامه می دهد: از مسئولان انتظار می رود در مدتی که آب برای کشاورزان باز است از برداشت های بی رویه و غیرقانونی جلوگیری و در حفظ منابع آبی برای ادامه کشت کشاورزان از آب و زاینده رود به خوبی حراست شود.

منبع: همشهری آنلاین

به "کشت پاییزه باعث بازگشایی مجدد زاینده رود شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشت پاییزه باعث بازگشایی مجدد زاینده رود شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید