فضاسازی های مسموم غربی-سعودی علیه دیاب

به گزارش وبلاگ جناب خان، خبرنگاران، سرویس بین الملل - فاطمه صالحی: روز پنجشنبه بود که پس از رایزنی های چندین ساعته، پایان حسان دیاب با کسب 69 رأی موافق نمایندگان، از سوی رئیس جمهور لبنان مامور تشکیل کابینه شد. این انتخاب، بر اساس بند دوم ماده 52 قانون اساسی لبنان و پس از انجام رایزنی های الزام آور مجلسی و پس از مشورت میشل عون رئیس جمهور لبنان با نبیه بری رئیس مجلس این کشور انجام شد.

فضاسازی های مسموم غربی-سعودی علیه دیاب

فرایند انتخاب نخست وزیر به این ترتیب است که پس از سرانجام رایزنی های الزام آور مجلسی، میشل عون رئیس جمهور لبنان، نبیه بری رئیس مجلس را در جریان نتایج رای های به دست آمده قرار می دهد و پس از آن رئیس جمهور فردی که بیشتری رأی را به دست آورده یعنی حسان دیاب را به کاخ بعبدا فرا می خواند و وی را مأمور تشکیل کابینه می نماید.

حزب الله لبنان، جنبش امل، جریان ملی آزاد (به رهبری جبران باسیل)، جریان المرده و بلوک الوطنی، الحزب القومی (حزب ملی) و اللقاء التشاوری (انجمن مشورتی) از نخست وزیری حسان دیاب حمایت کردند.

دیاب سال 1959 در بیروت، پایتخت لبنان به جهان آمد. وی استاد دانشگاه است و بین سال های 2011 تا 2014 در دولت نجیب میقاتی، نخست وزیر اسبق لبنان وزیر سابق آموزش عالی و تربیت لبنان بود.

نخست وزیر جدید لبنان فارغ التحصیل دکتری مهندسی کامپیوتر از دانشگاه بث انگلیس است. او لیسانس مهندسی ارتباط را از دانشگاه لیدز متروپولیتن انگلیس (سال 1981) و مدرک مهندسی سیستم ها را از دانشگاه ساری انگلیس (سال 1982) اخذ نموده است.

حسان دیاب مواضع سیاسی آشکاری ندارد ولی بعضی رسانه ها مدعی هستند که او با حزب الله روابط خوبی دارد. او پیشتر هنگامی که وزیر آموزش عالی و تربیت در لبنان بود، تجربه آموزشی ایران را ستوده و خواهان امضای تفاهم نامه ای برای استفاده از تجربیات ایران در این زمینه شده بود.

دیاب در نخستین واکنش های خود به این انتخاب تاکید نمود که مقام نخست وزیری متعلق به همه مردم لبنان است و ما چانه زنی های سیاسی در این باره را رد می کنیم. من با توصیف خود به عنوان نامزد حزب الله، مخالف هستم. دولت من، دولت حزب الله نخواهد بود. دولت جدید لبنان، دولت نجات خواهد بود که همه لبنانی ها در آن نقش دارند.

دیاب تاکید نمود: باید از مانع تراشی ها و اختلافات سیاسی دوری کنیم. بخش مالی و مبارزه با فساد از اولویت های دولت جدید لبنان خواهد بود. تنها نگرانی و موضوع مورد توجه من، نجات لبنان از بحران کنونی است. به دیدگاه بعضی طرف ها در جنبش مردمی که هنوز با معین من به عنوان نخست وزیر مخالف هستند، احترام می گذارم. از جنبش مردمی می خواهم پس از سرانجام رایزنی ها به صورت مستقم با دولت وارد مذاکره شوند و من با نمایندگان جنبش به منظور اطلاع از خواسته ها و نگرانی های آن ها ملاقات خواهم کرد.

با آنکه آمریکایی ها تمایل داشتند نواف سلام به عنوان مأمور تشکیل کابینه جدید لبنان معرفی گردد اما اقدام نمایندگان لبنانی در کنار زدن گزینه آمریکایی ها و انتخاب حسان دیاب به نظر بسیاری از تحلیل گران به مثابه یک کودتا علیه انتخاب آمریکایی ها به شمار می رود.

در این بین، سعد حریری نخست وزیر سابق لبنان از همان ابتدا اعلام نمود که باید به دیاب فرصت داد. وی کوشش می نماید تا خود را به عنوان رقیبی در برابر دیاب معرفی نکند تا بدین ترتیب راه را برای امکان بازگشت به عرصه سیاسی به عنوان مأمور تشکیل کابینه باز نگه دارد.

گرچه سعد حریری از همان ابتدا اعلام نمود که در دولت دیاب مشارکتی نخواهد داشت اما برگزاری تظاهرات در برابر منزل نخست وزیر جدید از سوی طرفداران حریری و بستن مسیرها طی شب گذشته نشان از وجود یک برنامه دیگر دارد که در سکوت در حال انجام است.

رسانه های سعودی بر روی تظاهرات طرفداری حریری در مناطق مختلف بیروت مانور و گزارش دادند که طرفداران سعد حریری و طرفداران جریان المستقبل، با برگزاری تظاهرات در بیروت، شماری از خیابان ها را در پایتخت لبنان بستند.

بعد از انتخاب دیاب، منابع خبری لبنان گزارش دادند که گروهی ناشناس کوشش می نمایند به هر طریقی فضای حاکم در شمال این کشور بویژه شهر طرابلس را متشنج نمایند. به همین دلیل افراد ناشناس در حومه بندر طرابلس و المحجر الصحی اقدام به تیراندازی کردند و شماری دیگر نیز در مناطقی از طرابلس اقدام به پرتاب بمب های صوتی کردند.

در همین حال جرج نادر سرتیپ بازنشسته ارتش لبنان گفت: این طرفداران جریان المستقبل بودند که روز گذشته راه ها را بستند نه معترضان. از نظر ما هیچ مسئله ای در مورد معرفی حسان دیاب برای تصدی نخست وزیری وجود ندارد زیرا او گفته مستقل و نماینده این جنبش نماینده است.

او اظهار داشت: سخنان دیاب که گفته است جنبش مردمی از من نمایندگی می نماید، به ما هرچند اندک، امید داده است بنابراین باید برای تشکیل دولت به او فرصت دهیم.

اینکه حریری اعلام نموده است که در دولت آینده شرکت نمی نماید باعث می گردد تا به تبع آن جریان المستقبل نیز در آن مشارکت نداشته باشد و این مسأله ایجاد یک دولت یک سویه را به دنبال خواهد داشت که نمی تواند نقشی در کاهش تنش ها در کشور داشته باشد. این همان برنامه پنهان حریری برای بازگشت به دولت است.

انتخاب دیاب باعث شد تا تیر آمریکایی ها برای هدف قرار دادن حزب الله به وسیله گزینه نواف سلام غلاف گردد. با آنکه دیاب بارها اعلام نموده که مستقل است و به عنوان مهره حزب الله پا به عرصه سیاست نگذاشته و دولت آینده، دولت تمام لبنانی ها خواهد بود اما موج رسانه ای که از زمان انتخاب وی به عنوان مأمور کابینه در میان رسانه های غربی و سعودی ایجاد شده نشان از مخالفت های گسترده آمریکایی ها و غربی ها و مقامات سعودی در قبال انتخاب دیاب دارد.

بسیاری از رسانه های آمریکایی و اروپایی، حسان را رسماً نامزد حزب الله معرفی نموده و بنابراین نتیجه می گیرند که انتخاب وی باعث به وجود آمدن تنش های سیاسی در این کشور می گردد. این رسانه ها با انتشار گزارش ها و تحلیل های مختلف کوشش دارند نشان دهند دیاب نه تنها از محبوبیت مردمی در لبنان برخوردار نیست بلکه انتخاب وی باعث تشدید اوضاع در این کشور می گردد.

رسانه های سعودی از جمله العربیه و الحدث نیز با در پیش دریافت همین خط، مدعی شده اند که دولت آینده که به دست دیاب تشکیل می گردد علیه بیشتر ملت لبنان خواهد بود.

در این میان اما سفر دیوید هیل معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا به لبنان بعد از انتخاب دیاب قابل تأمل است. هیل در جریان ملاقاتهای خود با مقامات لبنانی در سخنانی مداخله جویانه گفته بود که نباید منافع حزبی را مد نظر داشت و باید منافع ملی را در پیش گرفت. بسیاری از گروه های سیاسی لبنانی اعلام نموده بودند که سفر این مقام آمریکایی به لبنان کاملاً مشکوک است.

در هر صورت باید گفت که حسان دیاب هنوز در ابتدای راه واقع شده است و بنا به گفته خود برای تشکیل دولتی برای تمام لبنانی ها کوشش نموده و مهره هیچ حزب و گروهی نیست بنابراین فضاسازی های رسانه ای کشورهای معاند علیه وی که هنوز هیچ عملکرد و اقدامی از سوی او دیده نشده در واقع نشان از طرح غربی سعودی برای هدف قرار دادن نخست وزیر جدید لبنان دارد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "فضاسازی های مسموم غربی-سعودی علیه دیاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فضاسازی های مسموم غربی-سعودی علیه دیاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید