شورای شهر پیگیر تصویب ضوابط بلند مرتبه سازی

به گزارش وبلاگ جناب خان، محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران از پیگیری شورای شهر تهران و کمیسیون معماری و شهرسازی برای تصویب ضوابط مرتبط با بلند مرتبه سازی در شهر تهران اطلاع داد.

شورای شهر پیگیر تصویب ضوابط بلند مرتبه سازی

وی ایجاد ضوابط بلند مرتبه سازی را تکلیفی معوق مانده از طرح تفصیلی و طرح جامع شهر تهران معرفی کرد و گفت: طرح جامع شهر تهران به عنوان طرحی با رویکرد ساختاری-راهبردی مجموعه ای از تکالیف را برای نهادها و سازمان های مجری تعیین نموده است که امروز با گذشت بیش از 5 سال از زمان ابلاغ این مصوبه هنوز برخی از آنها به انتها نرسیده است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی، شهرداری تهران و وزارت راه و شهرسازی را مسئول ضابطه مند کردن بلند مرتبه سازی در شهر تهران دانست و ادامه داد: شورای شهر تهران و شورای عالی معماری و شهرسازی در مصوبات خود این موضوع را مورد تاکید قرار داده اند ضمن اینکه در طرح تفصیلی شهر تهران نیز ایجاد لایه ای بر اساس مطالعات مکان یابی و ضابطه مند سازی بلند مرتبه سازی در شهر تهران تعبیه گردیده است.

سالاری گفت: با تهیه این ضوابط، ذینفعان شهر از جمله متولیان ساخت و ساز، مهندسان مشاور و شهرداری ها می دانند که در هر نقطه از شهر تهران با چه طبقات و چه شاخصه هایی می توانند بلند مرتبه سازی نمایند.

وی ادامه داد: البته این تکلیف انجام نشد تا اینکه کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران و شورای عالی معماری و شهرسازی هر کدام نسبت به این موضوع تذکر دادند؛ چرا که در همین زمان متقاضیان بلند مرتبه سازی به صورت موردی و بدون انجام مطالعات، طرح هایشان را به کمیسیون ماده 5 ارسال می کردند و به صورت تک پرونده رای لازم را دریافت می کردند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی توضیح داد: حدود 4 سال پیش شورای عالی معماری و شهرسازی طی بخشنامه ای صدور پروانه برای ایجاد ساختمان های بلند مرتبه را متوقف کرد و نماینده ساختمان های دولتی دارای حق رای هم پرونده های ارسالی را امضا نکردند و شورای شهر تهران نیز به عنوان ناظر ماده 5 از این تصمیم حمایت نموده است.

سالاری به پراکنش جمعیتی شهرهای کشور اشاره نمود و گفت: امروز 70 درصد جمعیت کشور در شهرها سکنا گزیده اند بر همین اساس بلندمرتبه سازی امری ناگزیر است.

وی به شاخصه های بلند مرتبه سازی اشاره نمود و اظهارداشت: اصولا بلندمرتبه سازی باید در جاهایی شکل گیرد که فضای باز قابل ملاحظه ای داشته باشد از طرفی اگر ساخت و ساز بر مبنای شاخص های زیست محیطی انجام گردد و اصول و مبانی علمی را رعایت کند از بسیاری از ساختمان هایی که بلند مرتبه نیستند اما مقاوم سازی لازم را نداشته و سرانه ها را تامین ننموده اند بهتر هستند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی گفت: با این وجود بسیاری از فضاها ساخته گردیده اند به گونه ای که مشاور طرح تفصیلی اعلام می نماید که شهر تهران 1500 نقطه مناسب بلند مرتبه سازی دارد که حدود 800 نقطه آن ساخته گردیده است.

سالاری به مطالعات شهرداری تهران در خصوص بلند مرتبه سازی که با تاخیری طولانی مدت انجام گردیده بود اشاره نمود و گفت: هرچند که شهرداری اعلام می نماید که مطالعات خود را به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال نموده است اما دبیرخانه شورای عالی جلسه ای را در این خصوص برگزار ننموده است از این روی شورای شهر تهران با برگزاری جلساتی با معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب ضوابط بلند مرتبه سازی را در دستور کار خود قرار داده و آن را تا حصول نتیجه پیگیری می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر

به "شورای شهر پیگیر تصویب ضوابط بلند مرتبه سازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شورای شهر پیگیر تصویب ضوابط بلند مرتبه سازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید