سفیر آمریکا چند شرکت آلمانی را تهدید به تحریم کرد

به گزارش وبلاگ جناب خان، سفیر آمریکا در آلمان با ارسال نامه های تهدیدآمیز به چند شرکت آلمانی از آنها خواست تا فعالیت در پروژه خط لوله گاز نورد استریم 2 را متوقف نمایند.

سفیر آمریکا چند شرکت آلمانی را تهدید به تحریم کرد

به گزارش وبلاگ جناب خان، ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان به شرکت های آلمانی که در پروژه احداث خط لوله گاز نورد استریم 2 مشارکت دارند، هشدار داده که در صورت ادامه فعالیت از سوی آمریکا تحریم خواهند شد.

روزنامه بیلد ام زونتاگ گزارش داد که گرنل به چند شرکت آلمانی نامه هایی هشدارآمیز ارسال نموده است.

در این نامه ها یادآوری شده که این هشدار با مشورت و تأیید چندین نهاد در واشنگتن صادر شده است.

به نوشته بیلد ام زونتاگ، شرکت های آلمانی که این نامه ها را دریافت نموده اند، این حرکت را نوعی اخاذی و فشار سیاسی ارزیابی نموده اند. گرنل پیش از این نیز به شرکت های آلمانی دخیل در پروژه یادشده هشدار داده بود.

وزارت امور خارجه آلمان در واکنش گفت، رفتار ریچارد گرنل با منش دیپلماتیک مغایرت دارد. مقام های این وزارتخانه گفته اند که موضوع را آنالیز می نمایند و در این رابطه با واشنگتن به طور مستقیم تماس برقرار خواهند کرد.

یک سخنگوی سفارت آمریکا در آلمان هم به بیلد ام زونتاگ گفته است که نامه سفیر آمریکا تهدیدآمیز نبوده بلکه حاوی یک پیغام واضح سیاست آمریکا بوده است.

پروژه نورد استریم 2 طبق ارزیابی ها از خاتمه سال 2019 به بهره برداری می رسد. عملیات احداث خط لوله گاز شروع شده و هزینه های آن را نیز شرکت های بین المللی بر عهده دارند. 50 درصد هزینه ها از سوی شرکت گازپروم روسیه تأمین می گردد. پروژه گازی نورد استریم 2 گاز روسیه را به آلمان و بعضی از کشورهای اروپایی منتقل می نماید.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا چندین بار مشارکت شرکت های آلمانی در این پروژه را به شدت مورد انتقاد قرار داده است. ترامپ آلمان را متهم نموده بود که به دلیل وابستگی خود به انتقال گاز، اسیر دست روسیه شده است.

ترامپ پیش تر با تحت فشار قرار دادن آلمان از این کشور خواسته بود تا با انصراف از طرح نورد استریم 2، گاز مورد احتیاج خود را به جای روسیه از آمریکا خریداری کند.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، تابستان سال جاری اعلام آمادگی کرد، در صورت تحریم شرکت های یاری نماینده به احداث این خط لوله گاز طبیعی، روسیه هزینه های این پروژه را به طور کامل تقبل خواهد نمود. او در ماه اوت طی دیداری با مقامات آلمانی تأکید نموده بود که به رغم مخالفت های آمریکا، او مصمم است که این پروژه عملی گردد.

ریچارد گرنل از ماه مه سال 2018 به عنوان سفیر آمریکا فعالیت خود را در آلمان شروع کرد. اظهارات او پیش از این نیز واکنش هایی را در آلمان برانگیخته بود.

گرنل در همان زمان در مصاحبه ای از تقویت محافظه کاران در سراسر اروپا سخن گفته و این امر را بخشی از وظایف خود در آلمان تلقی نموده بود. این سخنان بر خلاف رهنمودهای کاری و دیپلماسی ارزیابی شد و واکنش شدید مقامات آلمانی را در پی داشت.

گرنل همچنین از شرکت های آلمانی خواسته بود تا به همکاری های مالی خود با ایران خاتمه دهند. سیاستمداران آلمانی این اظهارات را نوعی دخالت در امور کشور خود تلقی کردند.

مارتین شولتس، رهبر سابق حزب سوسیال دموکرات آلمان درباره ریچارد گرنل گفته بود که رفتار سفیر جدید آمریکا در برلین شباهتی به رفتار یک دیپلمات ندارد و بیشتر به رفتار یک افسر راست گرای افراطی یک قدرت استعماری شبیه است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "سفیر آمریکا چند شرکت آلمانی را تهدید به تحریم کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفیر آمریکا چند شرکت آلمانی را تهدید به تحریم کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید