دستگاه شتاب دهنده خطی در اصفهان رونمایی شد

به گزارش وبلاگ جناب خان، اصفهان- خبرنگاران- نخستین دستگاه بومی شتاب دهنده خطی با کاربرد درمان بیماران سرطانی روز سه شنبه با دستور رییس جمهوری به وسیله ویدئو کنفرانس در شهرک سلامت اصفهان رونمایی شد.

دستگاه شتاب دهنده خطی در اصفهان رونمایی شد

این رونمایی همزمان با سیزدهمین سالروز ملی فناوری هسته ای انجام شد و ایران به جمع چهار کشور دیگر فراوریکننده این فناوری پیوست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به وبلاگ جناب خان گفت: این دستگاه برای درمان بیماران سرطانی و به منظور رادیوتراپی مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از احتیاجهای اساسی کشور به شمار می رود.

طاهره چنگیز توضیح داد: با نصب این شتاب دهنده خطی در شهرک سلامت اصفهان مدت انتظار برای پرتو درمانی بیمارن سرطانی کمتر می گردد، لذا فراوری انبوه آن در دستور کار است.

وی اضافه نمود: هزینه خرید این دستگاه از خارج حدود 1.5 میلیون یورو است اما در کشورمان با یک سوم قیمت فراوری و عرضه می گردد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: کمتر از یک سوم تعداد مورد احتیاج این دستگاه در ایران وجود دارد که لزوم فراوری انبوه آن را نشان می دهد.

همچنین مدیر عامل شرکت دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان مدیر اجرایی این طرح با تاکید بر کمبود کشور برای استفاده از روش درمانی رادیوتراپی توضیح داد: طبق استاندارد سازمان بهداشت جهانی به ازای هر یک میلیون نفر باید 3 دستگاه شتاب دهنده خطی پزشکی وجود داشته باشد؛ در صورتی که هم اینک در کشور کمتر از یک دستگاه به ازای هر یک میلیون نفر داریم.

فرید نجات بخش اضافه نمود: این نخستین دستگاه شتاب دهنده خطی ساخت ایران است و برای ساخت آن به هیچ کشوری وابسته نخواهیم بود.

شهرک سلامت اصفهان از سوی سرمایه گذاران بخش خصوصی و با همکاری مشاوران خارجی احداث شده است.

عملیات اجرایی این شهرک از سال 1391 شروع شد و با مساحت 45 هزار مترمربع شامل 33 کلینیک، 25 پاراکلینیک، یک بیمارستان یکهزار تختخوابی و یک هتل 120 تختخوابی است.

6022/ 6020

منبع: ایرنا

به "دستگاه شتاب دهنده خطی در اصفهان رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگاه شتاب دهنده خطی در اصفهان رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید