خنده های روحانی نشان داد فشار آمریکایی ها بی نتیجه بوده ، طرح بیشتر مقابل بیشتر رئیس جمهور شامل مذاکرات موشکی نیست

به گزارش وبلاگ جناب خان، سخنگوی دولت گفت: طرح بیشتر در مقابل بیشتر روحانی که توسط وی در سخنرانی سازمان ملل مطرح شد به هیچ وجه شامل مذاکرات موشکی یا دیگر مسائل نیست.

خنده های روحانی نشان داد فشار آمریکایی ها بی نتیجه بوده ، طرح بیشتر مقابل بیشتر رئیس جمهور شامل مذاکرات موشکی نیست

به گزارش خبرنگار سیاسی وبلاگ جناب خان،

علی ربیعی سخنگوی دولت ظهر امروز در نشست هفتگی خود با وبلاگ جناب خان ضمن گرامیداشت روز های ناشنوایان، سالمندان و آتش نشانان و تسلیت به مناسبت درگذشت مریم فرهمند، خبرنگار گفت: نتایج سفر رییس جمهور به نیویورک نقطه عطفی برای سیاست خارجی ایران است.

وی در ادامه، با تأکید بر اینکه آمریکا توانایی و امکان جنگ را با ایران ندارد، در بخش دیگر افزود: آمریکا علاوه بر تاخیر با صدور گزینشی ویزا برای هیئت ایرانی از جایگاه میزبانی سازمان ملل سوء استفاده کرد، همزمانی ورود رئیس جمهوری با صدور بیانیه غیرمسوولانه سه کشور بریتانیا، آلمان و فرانسه در محکوم کردن ایران به بهانه حملات به آرامکو در عربستان، احتمالا با هدف تحت فشار روانی ایران قرار دادن ایران در بدو مذاکرات دیپلماتیک صورت گرفت.

ربیعی ادامه داد: آمریکایی ها همه تلاش خود را برای ایران هراسی و منزوی کردن رئیس جمهوری به عمل آوردند حال آنکه روحانی برخلاف خواست و اراده آمریکا به محور این دوره مجمع عمومی تبدیل شد و محل اقامت وی از پرترددترین محل ها در سازمان ملل بود. انجام 15 دیدار دیپلماتیک در بالاترین سطوح در مدت بسیار کوتاه موید این ادعاست، آنچه در مذاکرات اولیه میان رئیس جمهور ایران و رهبران این سه کشور گذشت، معکوس کردن این فشار برای پاسخگو کردن طرف های اروپایی بود.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: آنان باید پاسخ می دادند که با اتکا به کدام شواهد و مدارک متقن به خود اجازه دادند علیه کشور دیگر عضو سازمان ملل متحد بیانیه تحریک آمیز صادر کنند، با اصرار و پیگیری رئیس جمهور روشن شد نه تنها هیچ مدرکی علیه جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد بلکه حتی هیچ یک از این سه کشور حاضر به پذیرش مسئولیت این بیانیه نیستند.

وی بیان داشت: از آن ها خواسته شد هرگونه مدرک ادعایی را با ما در میان بگذارند و در صورتی که چنین مدرکی را ندارند از آن ها خواسته شد که بیانیه غیرقابل قبول خود را تصحیح و جبران کنند، قضاوت شتاب زده سه کشور اروپایی در مقصر دانستن ایران همان طور که رئیس جمهور به صراحت به آنان گوشزد کرد نشان دهنده اطلاعات ناقص و شناخت ناکافی آن ها در مورد پیشرفت های نظامی ارتش یمن بود. سلاح های روسی، بازار سلاح و پیشرفت نظامی یمن از مسائلی است که از آن ها غفلت شده است.

ربیعی تاکید کرد: طرح رییس جمهور در سازمان ملل جایگزینی برای طرح آمریکایی در منطقه است، طرح ایرانی امنیت در خلیج فارس را درون زا می داند، و هیچ کشوری را حذف نکرده است طرح ائتلاف امید علیه هیچ کشوری نیست و هدف آن صلح است، هیچ کشوری نمی تواند این طرح را نادیده بگیرد و از امروز آماده مذاکره در مورد آن هستیم.

ربیعی گفت: ما به دیپلماسی و راه چاره نهایی نزدیک بودیم، اما دولت آمریکا مانع انجام آن شد مسئولیت عدم شکل گیری گفتگو در نیویورک مستقیما بر عهده دولت آمریکا است؛ هر چند ترامپ شهامت کافی برای انجام کار درست را ندارد، اما به نظر می رسد به پذیرش واقعیت ایران نزدیک شده است.

سخنگوی دولت افزود: آمریکایی ها این واقعیت را متوجه شده اند که سیاست های فشار حداکثری هرگز در مورد ایران نتیجه ای بیش از آنچه امروز به دست آورده اند، یعنی مقاومت حداکثری و دور شدن از مذاکره با ایران، به دست نخواهند آورد و جمهوری اسلامی ایران تحت تحریم آمریکا و هیچ کشور دیگری گفت: وگو را نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه طرح ائتلاف امید جایگزین طرح ائتلاف ضد ایرانی و تحریک آمیز و خصمانه آمریکا در خلیج فارس بود اظهارداشت: طرح ایران سه تفاوت بنیادین با طرح های آمریکایی دارد؛ این طرح برخلاف طرح آمریکا، امنیت در خلیج فارس را درون زا می بیند و تامین امنیت را مشروط به قدرت های بیرون از منطقه نمی بیند. علاوه بر این، طرح ایران هیچ کشوری را برای شرکت به این ائتلاف بیرون نمی گذارد و یک ساختار و نظم امنیتی که یک یا چند کشور را حذف کند در نهایت نمی تواند امنیت همگانی را فراهم کند.

سخنگوی دولت افزود: طرح ائتلاف امید علیه هیچ کشوری نیست و به جای نگاه سلبی رویکرد ایجابی دارد و رسیدن به صلح را هدف خود قرار داده است. هیچ کشوری امروز نمی تواند پیشنهاد ایران را نادیده بگیرد و در عوض به طرح معیوب و تنش آفرین آمریکا بپیوندد، مگر آنکه در ادعا برای صلح و امنیت فاقد صداقت باشد.

سخنگوی دولت شرح داد: رئیس جمهوری در نیویورک به رهبران اروپایی خاطر نشان کرد که مسئولیت گریزی آمریکا هیچ ارتباطی با ضرورت تعهدات طرف های اروپایی ندارد و توجیه کننده ناتوانی آن ها در انجام تعهدات قانونی آن ها نیست. رفتار آمریکا به اعتقاد ما محصول استقامت مردم و دیپلماسی فعال بود که در ماه های گذشته مورد پیگیری قرار گرفت. ما به تلاش هایمان در چارچوب مقاومت فعال و دیپلماسی پویا ادامه می دهیم.

ربیعی با بیان اینکه قطعا ترامپ با واقعیت های ایران بیشتر آشنا خواهد شد، اظهارداشت: مطمئن هستیم که به زودی رئیس جمهوری آمریکا با مشاهده اراده ملت، مقاومت و با مشاهده اینکه روز به روز وضعیت تولیدات داخلی و ایستادگی ما روی پای خودمان بیش از گذشته رخ خواهد داد، شهامت انجام کاری را که در نیویورک نداشت، را به دست خواهد آورد.

وی تاکید کرد: آمریکا اشتیاق زیادی به گفتگو نشان داد، اما خروج آمریکا از بن بست خودساخته اش به چیزی فراتر از اشتیاق صرف نیاز دارد؛ واشنگتن بی اعتمادی ایران به آمریکا را بعد از خروج غیرقابل توجیه از برجام تشدید کرد و امروز برای آن ها سخت است که ایران را به مذاکره ای تشویق کنند که به حداقلی از اعتماد نیاز دارد.

سخنگوی دولت افزود: همین جا از تلاش همه کشور هایی که برای همراهی با ایران در راستای هدایت آمریکا به جهت درست، برخورداری از حسن نیت داشتند استقبال می کنیم و از همه تلاش هایی که برای صلح جهانی و منطقه باشد هم استقبال خواهیم کرد.

وی با اشاره به تعداد 233224 ناشنوا در کشور گفت: غربالگری ناشنوایان از سال 92 شروع شد و هزینه کاشت حلزون در گوش با یک فرانشیز انجام می شود. تا سال 1430 سی میلیون جمعیت 110 میلیونی ما سالمندان هستند، مطالعات و تدبیر در دولت شروع شده، سیاست های کلی ابلاغی جمعیت رهبری در دستور کار دولت قرار گرفت.

سخنگوی دولت افزود: امیدوار هستیم به زمانی برسیم که آمریکا به تعقل برسد و اروپایی ها هم بتوانند تعهدات خود را عمل کنند.

ربیعی گفت: بنا بر مصوبه شورای اقتصاد نرخ خرید تضمینی گندم برای سال آینده 2200 تومان تعیین شد.

وی تاکید: ما پیغام مان از روز اول این بود که خواهان اتمام تجاوز عربستان به یمن بودیم و راه چاره را آتش بس می دانیم و تلاش معنوی خود را برای صلح یمن و عربستان می دانیم، اینکه پیغام هایی از سوی سران برخی کشور ها از سوی عربستان آورده بودند صحیح است، حمله زمینی یمن به عربستان نشان داد یمنی ها آرامکو را هم می توانند بزنند.

وی گفت: اگر عربستان واقعا به دنبال تغییر رفتار باشد ایران از آن استقبال می کند. پیغام هایی از سوی عربستان به ما رسیده است، اما ما باید پیغام علنی را آن بدانیم و یکی از پیغام های آن می تواند پایان حمله به یمن باشد. اگر عربستان واقعا به دنبال تغییر رفتارش باشد ما استقبال می کنیم و در طرح هرمز هم کار با همسایگان است و هیچ کس بیرون از این طرح نخواهد بود.

ربیعی شرح داد: بخشی از طرح هرمز ما همکاری با همسایگان است و هیچکس خارج از این طرح نیست. قطعا طرح بیشتر در مقابل بیشتر که آقای رییس جمهور مطرح کردند در چارچوب برجام است، بحثی بیش از این وجود نداشته است. ما می توانستیم در زمان کوتاه تری هم به کنگره آمریکا و هم به مجلس پیشنهاد کنیم، آن (کنگره) تضامین لازم را دربرابر رفع تحریم کامل و ما (مجلس) در مقابل تعهداتی که در چارچوب برجام داشتیم را سرعت ببخشیم و چیزی بیش از این وجود نداشته است.

سخنگوی دولت درباره حاشیه های ایجاد شده از خنده های رئیس جمهوری در سازمان ملل هم گفت: تندرو های آمریکا و روزنامه واشنگتن پست در مقاله ای این خنده ها را حمل بر این موضوع کردند که فشار ها هیچ تاثیری در روحیه رئیس جمهور ایران نداشته است. اتفاقاً آن ها از جانب مقابل این تحلیل را ارائه دادند و گفتند که این خنده ها نشان دهنده روحیه بالای ایران است.

ربیعی شرح داد: منتقدان روحانی درباره هر کاری او انجام دهد چیزی خواهند گفت، اگر اخم کند می گویند اخم کرده و معمولاً آدم ها آن چیزی را که دوست دارند تصویر کرده و آن را قضاوت می کنند. این مسئله به قدری جزئی است که بهتر است بیشتر از این وارد نشویم، اما حداقل همان تحلیل تندرو های آمریکایی را داشته باشیم و این خنده را علامت نشاط، برتری و تسلیم نشدن ملت ایران در مقابل فشار ها تحلیل کنیم.

وی درباره رد مصوبه تعیین مکان هایی برای اعتراض های مدنی از سوی دیوان عدالت اداری گفت: باید حق اعتراض را به رسمیت بشناسیم، باید برای تجمعات، حقوقی قائل باشیم اگر مردم خواستند تجمع کنند باید بتوانند این کار را در چارچوب قانون انجام بدهند، اگر بخواهیم جامعه متعادل داشته باشیم باید حق بیان اعتراض را رسمیت بشناسیم.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره بودجه سال 99 گفت: اصلاح ساختار بودجه به دو قسمت تقسیم شد. بخش هایی نظیر نظام اقتصادیاتی و یارانه ها نیز که همپوشانی هایی دارد در قالب اصلاح ساختار اقتصادی در شورای عالی هماهنگی اقتصادی پیگیری می شود.

وی افزود: از سال آینده، بودجه جاری از نفت جدا خواهد شد و هرآنچه از فروش نفت به دست آید صرف پروژه های عمرانی و مواردی از این دست خواهد شد.

ربیعی گفت: تصمیم دیگر، دو سالانه شدن بودجه است یعنی در سال 99 ما هم بودجه آن سال و هم بودجه 1400 را ارائه خواهیم داد تا پیش بینی پذیری افزایش یابد.

سخنگوی دولت شرح داد: امروز هزار دستگاه در کشور وجود دارد با 9 هزار ردیف بودجه که همین موضوع نظارت پذیری را با مسائل جدی روبرو کرده است. پیشنهادی که به دولت آمده کاهش این ردیف ها به 100 عدد است که در حال بررسی است.

ربیعی گفت: دولت از سوی دیگر کوچک سازی و برون سپاری و اقدام برخی دستگاه ها را در قالب کمیته ای پیگیری میکند. امروز نهاد های عمومی و غیردولتی با اصلاح ساختار نظارت پذیر خواهند شد. مدیریت شرکت های دولتی نیز تغییراتی را به چشم خواهد دید.

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رویکرد دولت در مورد ثبت سامانه اموال مسئولین و اینکه تعدادی از وزرا هنوز در این سامانه لیست اموال را ثبت نکرده اند گفت: قبلا سامانه نبود، کتبی این لیست را می خواستند.

وی ادامه داد: فکر نمی کنم هیچ وزیری لیست اموال خود را نداده باشد، چون همان یک ماه اول نامه آمد و من هم که وزیر بودم این کار را انجام دادم؛ الان نمی دانم مشمول هستم یا خیر، اما الان هم آمادگی دارم که اموال خود را اعلام کنم، دیده ام برخی وزرا کوچکترین تغییر را اعلام می کنند.

ربیعی در ادامه گفت: این طرح، طرح بسیار خوبی است اگر مسئول دولتی اموال خود را در آن ثبت نکرده است، اسم او را برای ما بفرستید.

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره نامزد های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و احتمال انتخاب مجدد ترامپ گفت: اینکه ساکنان خانه پوشالی چه کسانی باشند برای ما تفاوتی نمی کند؛ این مسئله داخلی آمریکاست و در این زمینه اظهار نظر و دخالتی نداریم. امیدواریم آن ها هم یاد بگیرند که در مسائل داخلی دیگر کشور ها اظهار نظر نکنند.

وی با بیان اینکه ما برای هر شرایطی آمادگی داریم، گفت: مهم سناریو ها و برنامه ریزی ماست، خیلی ها تحلیل می کنند اگر ترامپ مجدد رای بیاورد شروعگر جنگ خواهد بود به نظر من اگر امروز هم می توانست جنگ را شروع می کرد توانایی جنگ را نداشته است.

سخنگوی دولت گفت: مهم آماده سازی داخلی خودمان در قبال هر شرایطی هست باید برای رفاه مردم برنامه ریزی کرده و از دهک های پایین بیشتر مراقبت کنیم. این ها برنامه هایی است که باید دنبال کنیم و مقاومت جامعه را افزایش دهیم و دیپلماسی فعال خود را هم ادامه خواهیم داد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه 86 درصد مدیران دولت در استان ها از اصلاح طلبان هستند و این نگرانی وجود دارد که آن ها بر روند برگزاری انتخابات تاثیر بگذارند و اساسا دولت چقدر روی این مسئله حساس است و چه تضمینی وجود دارد که انتخابات آینده مجلس از این حیث در سلامت برگزار شود؟ گفت: انتخابات پرشور و مشارکت بالا مدنظر دولت است و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

وی افزود: در این باره باید عرض کنم که کارگزاران و مدیران دولت تعهد اخلاقی دینی و قانونی دارند و رای مردم را یک امانت می دانند.

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه منابع حاصل از حذف یارانه های برخی از دهک های برخودار در چه محل هایی صرف می شود؟ گفت: یک بحث کلی - وجود دارد قبل از آنکه تصمیمی برای حذف یارانه ها گرفته شود نیز این بحث وجود داشت، آن بحث این بود که منابع حاصل از هدفمندی یارانه ها براساس قانون باید در جای خودش باید مصرف شود. در این زمینه سهم تولید، سهم اشتغال و ... نیز در کنار سهم افراد وجود دارد.

وی با بیان اینکه در مورد حذف یارانه های اخیر هم براساس همان قانون هدفمندی یکی از جا هایی که باید پول آن پرداخت شود، مددجویان هستند، شرح داد: در قانون کمک به مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی پیش بینی شده است. تصمیمی که در شورای معلولان و توانمندیابان به ریاست جهانگیری گرفته شده، خلاف قانون نبوده است. در آنجا تصمیم گرفته شد این پول براساس قانون هدفمندی یارانه ها به مددجویان بهزیستی اختصاص پیدا کند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور با بیان اینکه نهاد های حمایتی این مبالغ را صرف امور مربوط به مددجویان می کنند، گفت: ممکن است مقداری از این پول صرف نگهداری سالمند شود، ممکن است مقداری از این پول برای کمک های آموزشی به یک خانواده پرداخت شود و ممکن است این نهاد ها بسته های غذایی پرداخت کنند. این مبالغ براساس برنامه های آن نهاد ها مصرف خواهد شد. من فکر می کنم اگر بتوان از محل این منابع، اقداماتی نظیر صرف غربالگری و توانمندسازی جامعه می تواند اولویت شماره یک ما باشد و کار بسیار خوبی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "خنده های روحانی نشان داد فشار آمریکایی ها بی نتیجه بوده ، طرح بیشتر مقابل بیشتر رئیس جمهور شامل مذاکرات موشکی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خنده های روحانی نشان داد فشار آمریکایی ها بی نتیجه بوده ، طرح بیشتر مقابل بیشتر رئیس جمهور شامل مذاکرات موشکی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید